BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
– Men alla fick beskedet att ringleden skulle gå närmare stan och att de tryggt kunde bygga sina hus, säger Magnus som ändå beställde Vägverkets tjocka utredning för att sätta sig in i projektet.
Kände sig lurade
Det han läste gjorde honom lugn. Utredningen visade att det betydligt kortare inre alternativet var lämpligare på flera sätt och också huvudspåret för dåvarande Vägverket, som ansvarade för projektet.
Men några år senare var läget ett annat. Plötsligt ansåg både Vägverket och Umeå kommun att det yttre alternativet, mellan Prästsjön och det nya bostadsområdet, var bäst.
Magnus, Ulrika och många andra villaägare på Umedalen kände sig lurade.
– Milt sagt. Alla hade tolkat kommunens besked på samma sätt, det skulle inte bli någon väg. Det är sällan så många har missuppfattat något så totalt, säger Ulrika med ironi i rösten.
Beskedet blev starten på en lång och enveten kamp mot kommun och stat. Och mot en dragning som de menar varken minskar fordonstrafiken, utsläppen eller luftproblemen i Umeå.
– Snarare tvärtom, hävdar Ulrika. Det är bara att titta på en karta så ser alla vilken omväg det blir. Det leder ju antingen till att trafiken blir kvar i centrala stan, eller att bilisterna tvingas köra en massa extra mil – med stora utsläpp som följd.
Men handlar det inte mest om att ni inte vill ha vägen just här, där ni bor?
– Nej, faktiskt inte. Visst var det det som gjorde oss engagerade, men vi kan absolut acceptera en dragning här om det skulle vara bäst för de flesta andra. Det har man inte lyckats visa, tvärtom, säger Ulrika.
”Inga fakta har ändrats”
Genom åren har också många andra kämpat mot Prästsjödragningen. Förutom de direkt berörda på Umedalen har exempelvis både Handelskammaren, Volvo och Naturskyddsföreningen ifrågasatt det yttre alternativet. Opinionsmätningar visar även att de flesta Umeåbor tycker att det kortare tunnelalternativet är bättre.
Likväl fastställde Trafikverket (tidigare Vägverket) nyligen att Västra länken ska dras mellan Prästsjön och Västra Umedalen.
Reaktionen blev därefter; över 300 boende i området har överklagat beslutet och vill att regeringen river upp detsamma. En av dem är Ulrika Wikström Hultdin som bland annat skriver:
”Den som följt Vägverkets/Trafikverkets arbete med Västra länken sedan 2002 kan märka hur obekväma resultat sållas bort eller vinklas om till förmån för ett visst utgångsresultat.”
– Inga fakta har ändrats. Ändå drar Trafikverket, och kommunen, en helt annan slutsats. Det är obegripligt, och skumt, säger Ulrika som menar att prislappen, fördyringen med tunnelalternativet, inte är ett hållbart argument.
– Nej, det är bara dumsnålhet på längre sikt eftersom kostnaden för alla som tvingas köra omvägen blir så mycket högre. Dessutom är kommunens insats densamma oavsett dragning.
”Inte demokrati längre”
Magnus och Ulrika tycker att den politiska ledningen i Umeå har svikit alla dem som har ifrågasatt sträckningen och velat diskutera alternativ. Nu hoppas de i stället att regeringen noga studerar utredningarna som de menar tydligt pekar på fördelarna med tunneln.
Hoppet finns kvar, men åren av tuff kamp har ändå satt sina spår.
– Jag är en sådan som tycker det är speciellt att gå och rösta. Det är som att vara med i slutet av en film som slutar lyckligt. Men om det är så här det går till, att utredningar vinklas och anpassas efter beställt resultat, då är det ju inte demokrati längre utan lurendrejeri, säger Ulrika.