”Det statliga bolaget Infranord är en av de större aktörerna på underhållsmarknaden. Deras roll ses nu över. Det järnvägsunderhåll som gäller daglig drift och järnvägens punktlighet, det så kallade basunderhållet, förs över till Trafikverket”, skriver infrastrukturminister Tomas Eneroth (S), klimatminister Isabella Lövin (MP) och Vänsterpartiets ekonomisk-politiska talesperson Ulla Andersson.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Vill återförstatliga
Fackförbundet Seko, som organiserar järnvägsarbetarna, har länge drivit frågan om ett återförstatligande av järnvägsunderhållet. Förbundet anser att ett återtagande av basunderhållet från Infranord är ett bra första steg.
– Infranords basunderhåll av den svenska järnvägen omfattar knappt 38 procent av det totala underhållet och ingen av storstadsregionerna. Därmed kommer sju av tio resenärer inte att märka av den här förändringen, säger Jörgen Lundström, ordförande för Sekos banklubb i Mellansverige.
Seko vill se ett återförstatligande av hela järnvägsunderhållet.
– Om det här är en del i att återta ansvaret för underhållet helt och hållet så är det ett bra steg i rätt riktning. Men det måste komma fler steg framöver om skattepengarna ska komma till nytta och gå till att förbättra järnvägen, i stället för att gå till entreprenörernas avkastning, säger Jörgen Lundström.
Under de senaste 25 åren – då den svenska järnvägen successivt har avreglerats och konkurrensutsatts – har det, enligt honom, byggts upp en stor underhållsskuld.
”Borde redan vara bytta”
– Det är något som samtliga parter är överens om. Vi räknar med att det finns ett behov av att byta omkring 650 spårväxlar. Planenligt borde de redan vara bytta, men eftersom det är en kostnadsfråga har det inte blivit gjort, säger Jörgen Lundström och jämför det med att inte göra underhållsservice på sin bil.
– Det är som att köra på och vänta med service tills motorn har ramlat ur. Det går inte att göra så. Man måste såklart genomföra service innan bilen har gått sönder. Men som chefen för British Rail konstaterade i samband med återförstatligandet i Storbritannien, är det enda sättet för de privata entreprenörerna att tjäna pengar på att inte göra den service som behövs.