– Vi verkar ha slagit oss till ro med att vi är ett jämställt land och vi tror högt om oss själva. De flesta journalister tror nog att de levererar ganska jämställda nyheter men när man sedan börjar räkna så ser det inte så bra ut, säger hon.
I Sverige är 31 procent av personer som uttalar sig i medier kvinnor. Den siffran gör att Sverige fortfarande ligger bättre till än det internationella snittet där endast 24 procent av alla som uttalar sig i medier är kvinnor.
”En maktposition”
Ytterligare en förklaring till att jämställdhetssiffran har försämrats kan vara nedskärningarna som har skett inom mediehusen. När färre människor ska göra samma arbete tenderar journalister att vända sig till redan etablerade experter, och när en tidning använder en expert tar andra tidningar efter, säger Josefine Jacobsson.
– Det är en kunskapsfråga. I Sverige har vi kvinnliga experter inom i stort sett alla områden, det handlar bara om att låta dem komma till tals.
Vilka problem ser du med att inte låta kvinnor komma till tals?
– Det finns ett ordspråk som säger ”du kan inte bli det du inte kan se”. Visar man inte kvinnliga experter så vågar färre uttala sig. Nyhetsjournalistiken har i uppdrag att skildra verkligheten och utestänger man grupper i samhället så är det bara vissa gruppers verklighet som räknas. Media har en maktposition att kunna driva på den här förändringen, så det är viktigt att de också gör det.
”Dagens ETC ett bra exempel”
Dagens ETC nämns i rapporten som en tidning som skiljer ut sig. Ända sedan tidningen kom ut i början av 2014 har det förts statistik som publiceras i varje nummer om hur många kvinnor och män som är representerade.
– Dagens ETC är ett bra exempel. En av lösningarna är just att föra statistik för att bli medveten om hur det ser ut. En ensam journalist kan inte ta hela ansvaret, säger Josefine Jacobsson.
Så ser det ut i Dagens ETC 13 januari 2014–13 januari 2015
Kvinnor 51% (antal: 5615)
Män 49% (antal: 5575)
Kommentar: Sammanställningen omfattar intervjupersoner, personer som syns på bild samt anlitade frilansmedarbetare.
Kvinnor 48% (antal: 125)
Män 52% (antal: 135)
Kommentar: Debattuppslagets störst utgjorda artikel. Vissa texter har haft flera undertecknare.
Profilintervjuer
Kvinnor 57% (antal: 154)
Män 43% (antal: 116)
Kommentar: De lite längre intervjuerna, ofta inom kultur eller politik.
I vilken egenskap intervjuas kvinnor?
Expert/yrke/initiativtagare 76%
Offer för omständigheter 16%
Neutral, ofta enkät 8%
Kommentar: Medier har en tendens att skildra kvinnor som offer. Därför har vi räknat på i vilken roll kvinnor får komma till tals. Att vara drabbad är så klart inte per definition att vara passiv.