De vanligaste dödsorsakerna är kläm- och fallskador inom transport- och byggbranchen. Nio av tio av dem som förolyckas i sitt arbete är män. Det visar Dagens ETC:s genomgång av Arbetsmiljöverkets statistik.
En av de män som gick till jobbet en tidig morgon under 2018, för att aldrig mer komma hem igen, var lastbilschauffören Raid Afram. Raid var 51 år och hade fem månader tidigare skolat om sig från frisör till lastbilschaufför. Enligt kollegorna på Postnords paketterminal i Årstaberg var han en glad och skämtsam person som spred god stämning omkring sig i arbetslaget.
– Han var en rolig prick, en sådan person som alla tyckte om, säger Stevan Mihaijlovic, fackligt förtroendevald för Seko på arbetsplatsen.
Fick muntlig information
Måndagen den 20 augusti skulle Raid Afram köra en helt ny och för honom okänd leveransrunda. Enligt Postnords uppgifter till fackklubben ska han ha fått information muntligen om att ett av leveransställena på rundan kunde vara riskabelt på grund av en kraftigt sluttande garageinfart, och att han därför skulle iakttaga högsta möjliga försiktighet vid leveransadressen. Något som dock Stevan Mihaijlovic ställer sig en aning skeptisk till.
– Jag vet inte hur det sköttes, men det är så lätt att missa något som bara sägs i förbifarten på en lastkaj, när alla har bråttom och vill komma iväg. Jag anser att han borde ha fått en bättre genomgång, en ordentlig introduktionsutbildning. Det är så man skapar säkerhetsrutiner, och de är oerhört viktiga. En rutinerad chaufför skulle nämligen aldrig ha gjort så som Raid gjorde i den här situationen, säger han.
Raid Afram skulle leverera en lastpall med kontorsmaterial till butiken Office Depot på Kocksgatan i centrala Stockholm. Enligt Postnords regelverk kunde han bara ha lämnat kontorsartiklarna ute på trottoaren, för att sedan ha informerat butikspersonalen om att de stod där och väntade, levererade och klara. Men troligtvis bedömde han att pallen var så pass lätt lastad (170 kilo) att han klarade av att ta ned den på egen hand, med hjälp av sin manuella palldragare.
Nästa ödesdigra misstag han gjorde var att han istället för att att gå ner med pallen framför sig, backade nerför den sluttande garageinfarten, för att kunna hålla emot tyngden med hjälpa av sin egen kropp. När pallen sedan fick fart och började att skena nerför garageinfarten klarade inte Raid Afram av att hålla emot. Hans bröstkorg trycktes in av kraften, som accelererat i takt med att tyngden satts i rullning.
Raid Afram fördes akut med ambulans till Södersjukhuset efter att butikspersonalen kommit ut på lastkajen och funnit honom inklämd mot en utskjutande vägg, bakom lastpallen och palldragaren, men omkom till följd av hjärtstillestånd.
Allt ska vara skriftligt
Stevan Mihaijlovic bedömer att Postnord bär en del av ansvaret för den tragiska olyckan.
– Ja, jag tror att de har ett visst ansvar, även om jag själv inte har läst utredningen om olyckan. Det har varit ett väldigt hårt fokus på paketvolymer under den senaste tiden, vilket har lett till att upplärningen av säkerhetsrutiner har brustit. Man kastar bara ut folk i arbete, då händer sådant här till slut, säger han.
Jenny Bengtsson är arbetsmiljöinspektör hos Arbetsmiljöverket och handlägger det aktuella ärendet. Till följd av förundersökningssekretessen kan hon inte berätta mycket, men framhåller att arbetsgivaren i enlighet med arbetsmiljölagstiftningen har ett ansvar för att göra arbetstagaren medveten om eventuella risker för liv och hälsa, i dennes arbetsmiljö.
– Och det räcker inte med muntliga instruktioner. I bolag med fler än tio anställda ska allt vara skriftligt, och extra viktigt är det då det finns allvarliga risker. Detta för att det ska vara säkerställt att arbetstagaren vet hur denne ska agera i olika riskfyllda situationer, säger Jenny Bengtsson.
Håkan Olsson, ställföreträdande generaldirektör på Arbetsmiljöverket, konstaterar att vi i Sverige generellt sett har en ganska hög säkerhet på våra arbetsplatser. Detta till följd av att det bedrivs ett aktivt arbetsmiljöarbete såväl från myndighetshåll som från skyddsombud, fackförbund och arbetsgivarsidan.
– Men bevisligen händer det ändå att människor skadar sig allvarligt och omkommer på arbetet, säger han.
Arbetsmiljöverket bedriver sin verksamhet utifrån en nollvision vad avser antalet dödsolyckor i arbetslivet.
– Vår nollvision slår fast att ingen ska behöva dö på grund av sitt arbete. Oavsett hur många som drabbas ett visst år, så är det alltid ett oerhört misslyckande när det händer, säger Håkan Olsson.
Riskbedömningar avgörande
För att motverka dödsolyckor i arbetslivet är det av yttersta vikt att kontinuerligt jobba med riskbedömningar, framhåller han.
– Alla inblandade parter måste kontinuerligt jobba med riskbedömningar och göra riskerna i arbetsmiljön kända för dem som jobbar på arbetsplatsen. Detta för att ta fram säkerhetsrutiner som fungerar. Särskilt viktigt är detta med uppdaterade säkerhetsföreskrifter på arbetsplatser där mycket folk kommer och går, säger Håkan Olsson.
Mathias Krümmel, chef för produktionen inom Postnord, vill inte kommentera det enskilda fallet eftersom en polisutredning fortfarande pågår, men framhåller att det viktigaste för företaget just nu är att ”systematiskt utreda vad som har gått fel för att kunna säkerställa att liknande olyckor inte ska kunna inträffa igen”.
– Självklart tar vi på oss fullt ansvar om utredningen kommer fram till att våra rutiner har brustit, säger han.
Fotnot: Dagens ETC har varit i kontakt med Raid Aframs anhöriga, som inte vill uttala sig men uppskattar att hans dödsfall granskas.