– Man måste anpassa infrastrukturen till rådande antal cyklister, precis som när man planerar inför en kraftig ökning av biltrafik i en stadsdel eller ett område måste infrastrukturen anpassas till det ökade antalet cyklister, säger Jeroen Wolfers.
Dåligt underhåll leder till olyckor
Brist på underhåll av infrastrukturen är den största anledningen till olyckor där cyklister är inblandade, enligt Jeroen Wolfers:
– Dålig snöröjning, grussopning, skador på underlaget och smala cykelbanor är typiska anledningar till olyckor där cyklister är inblandade och där ligger man efter, det finns utrymme för förbättringar och mycket måste göras.
I mitten av oktober kom cykelbokslutet för 2014 som följer upp och utvärderar Stockholms cykelplan. Enligt Emma Ström, infrastrukturplanerare på länsstyrelsen i Stockholm hänger inte infrastrukturen med i utvecklingen i samma takt som antalet cyklister ökar.
– Allmänhetens efterfrågan på bättre cykelvägar är stor och kommunerna har frågan på sin agenda. Men kommuner och myndigheter behöver samordna sig mer och höja ambitionsnivån, inte minst när det gäller utbyggnadstakten och underhållet av cykelvägarna, säger Emma Ström.
Infrastruktur endast för bilister
Jeroen Wolfers menar att man måste ta hänsyn till all trafik när man planerar och utvecklar infrastrukturen.
– Ta Hammarby Sjöstad som exempel, en relativt ny stadsdel där man hade alla möjligheter att utveckla infrastrukturen så att den anpassas till alla typer av trafik, men där är det bedrövligt för cyklister och fotgängare, säger han.
Utbyggnation går sakta
För att nå målen i cykelplanen planeras en 850 kilometer lång utbyggnad av cykelvägnätet. Detta bestämdes och antogs redan 2012 men hittills har endast 0,4 procent av utbyggnaden genomförts.
– Antalet cyklister ökar för varje år, men takten på utbyggnaden av cykelvägar behöver öka om vi ska kunna nå målet, säger Emma Ström.
Men trafikborgarrådet i Stockholm, Daniel Helldén (MP), är positiv.
– Min förhoppning är att vi ska nå upp till målen, både de regionala och Stockholms stads mål om att 15 procent av trafiken i rusningstid ska vara cykeltrafik, säger Daniel Helldén.
Varför har ni inte kommit längre?
– Sedan vi tillträdde har vi initierat flertalet projekt för att kunna nå målen i cykelplanen, alla nya projekt ska följa de riktlinjer som anges i cykelplanen, sedan får vi ta ställning till om vi kan lägga resurser på att bygga om befintliga cykelvägar som inte uppfyller kraven, säger Daniel Helldén.