Ellinor Ljungkvist är Noradottern som har dansat på scener runt om i Europa och Ryssland. Med två professionella dansutbildningar från Salzburg och Berlin i ryggen, har hon utvecklats till frilansande solist inom nutida dans och performance. Nu är hon tillbaka i Örebro för att under våren arbeta med projektet ”Illogical art” där hon ska komponera dans på ett så ologiskt sätt som möjligt.
– Det är en kritik mot att allt i samhället måste vara enhetligt och logiskt. Jag vill bryta isär det, säger Ellinor Ljungkvist.
Hon använder sig av ett konceptuellt tänkande i dansen, som innebär att det finns en slags politisk nivå.
–Mina föreställningar är också oftast väldigt okonstlade i sitt uttryck och inte sällan utan självironi, berättar hon.
Måste synas
Ellinor Ljungkvist säger att det finns en föreställning om att udda konstformer inte skulle vara intressanta för allmänheten och därför inte ska få vare sig resurser eller utrymme.
– Men det är just den förutfattade meningen som gör att det blir så, det blir rundgång. Hur ska folk få en ingång till nya konstformer om de aldrig får se dem? Man måste ge människor en chans att vänja sig, säger Ellinor Ljungkvist.
Att komma tillbaka och arbeta i Örebro är svårare än hon hade hoppats. Det saknas ett nätverk och en fysisk plats där dansare kan mötas och ha ett utbyte av varandra. Och trots att föreställningen ”Illogical art” sätts upp i Örebro, finansieras den inte av kommunen utan av pengar hon har fått utomlands.
Flyttar härifrån
– Örebros kulturliv har mer potential än Örebro förstår. Det finns mängder med ungdomar från Örebro som har flyttat och skaffat sig elitutbildningar och har massor av erfarenhet inom olika konstområden. Många av oss vill inget hellre än att komma tillbaka till Örebro och arbeta här. Tyvärr så uppmuntras inte det, så vi måste jobba i andra städer. Vem som helst måste ju förstå att det är en dålig investering? säger Ellinor Ljungkvist.
Att det skulle vara nödvändigt att bo i en storstad för att arbeta med kultur tror hon inte på.
– Det handlar inte om att man flyttar från Örebro och så är man färdig med staden, utan snarare att det inte går att arbeta här eftersom det inte finns något stöd från politiskt håll. Det saknas tro på att ett varierat kulturliv behövs och mod att satsa på nya projekt, säger Ellinor Ljungkvist.
Behcet Barsom (KD) är ordförande i Kulturnämnden och han instämmer i kritiken.
– Det är jättetråkigt att folk måste flytta härifrån för att arbeta med kultur. Det är en stor svaghet att vi inte kan ta till vara de här människorna som vi borde. Örebro är av sådan storlek att vi ska ha ett varierat kulturliv där alla får plats, säger han.
För att förbättra situationen har Kulturnämnden nu dragit igång en utredning för att se vad som behöver göras för att stärka den professionella dansen i Örebro. I höst ska tjänstemännen presentera en plan.
–Vi måste fiska i vattnet först och se hur läget ser ut, säger Behcet Barsom.