Som ETC Göteborg har rapporterat tidigare har den subvention som infördes för tolv år sedan strukits från stadens budget. Det innebär att kostnaden för periodkorten nu ökar med 135 kronor.
– Om vi ska upprätthålla en nivå inom kärnområdena skola, vård och omsorg måste vi få fram pengar. Då får man prioritera grunduppdraget och det har vi gjort här i vår budget, säger moderaternas Toni Orsulic som är ordförande i trafiknämnden.
Det var hans parti som tillsammans med den övriga Alliansen drev igenom förändringen. De cirka 140 miljoner kronor som nu försvinner innebär även att månadskorten för ungdomar blir 100 kronor dyrare och skolkorten 95 kronor dyrare.
– Biljetterna är ju subventionerade till 50 procent av regionen. Göteborgs stad har subventionerat dem ytterligare men vi ser att det behövs mer pengar till andra områden, säger Toni Orsulic.
Måste byggas ut
Av klimatskäl vill Alliansen att stadens invånare ska åka mer kollektivt, men subventioner kommer inte att bidra till det, menar Toni Orsulic. I stället är det effektivisering och utbyggnad av kollektivtrafiken som kommer att locka fler resenärer, säger han, och pratar om behovet av att leda om de linjer som i dag går via Brunnsparken och Centralstationen. Han tror att dagens bilförare värjer sig för att åka kollektivt därför att de tycker det tar för lång tid, inte på grund av att deras betalningsvilja är låg.
– Sedan tillhör vi dem som tror att alla trafikslag kommer att finnas kvar i framtiden.
Att återinföra subventionen i samband med ljusare ekonomiska tider ser Toni Orsulic inte heller som aktuellt. Delvis ser han med pessimism på den ekonomiska utvecklingen, och delvis anser han att det skulle kräva högre skatter, något han är emot.
”Skattehöjning behövs”
Det är däremot inte Vänsterpartiet, konstaterar kommunalrådet Grith Fjeldmose.
– Vi är inte rädda för det. Den här staden går back med 900 miljoner kronor och vill vi ha den standard som vi har i dag när det gäller skola, vård, omsorg, kollektivtrafik och allt som tillhör välfärden, så behövs det en skattehöjning.
Borttagandet av subventionen ”går emot allt sunt förnuft”, menar Grith Fjeldmose och syftar på klimatkrisen. Hon håller med Toni Orsulic om att en utbyggnad av kollektivtrafiken är angelägen, men anser att en subvention är viktig för dem som redan idag åker tåg, buss och spårvagn.
– Det är en rättvisefråga. Den gynnar dem som åker mest kollektivt och det är de med låga löner, i stor utsträckning kvinnor. På det sättet är det också en jämställdhetsfråga.
Gratis kollektivtrafik
På sikt vill Vänsterpartiet se helt gratis kollektivtrafik i Göteborg och Grith Fjeldmose berättar att hennes parti vill återinföra subventionen som ett steg i den riktningen.
Ska skattepengar användas för att subventionera något som inte alla använder?
– Det är en fråga om ideologi. Det finns många som inte använder sjukvården heller, gudskelov. Många utnyttjar inte den välfärd vi har för att de inte behöver det. Subventioneringen av kollektivtrafiken är en utjämningsfråga, den gör så att människor utan höga inkomster blir lika rörliga som de som har det.
Ulrika Frick (MP) är ordförande för Västra Götalandsregionens kollektivtrafiknämnd. Hon vill inte uttala sig om Göteborgs stads beslut att ta bort subventionen, men är oroad över hur en så kraftig prisökning kommer att påverka resandet.
– Det man vet är ju att en stor prishöjning gör att människor reagerar med att inte vilja resa kollektivt och väljer andra färdmedel. Vi får se vad som händer.
Ny zonindelning
I tidigare intervjuer har företrädare för Moderaterna pekat på arbetet med att slå ihop regionens 70 kollektivtrafikzoner till tre som ännu en anledning att slopa subventionen. Göteborg ingår i en zon tillsammans med Partille, Mölndal och Öckerö. Då kan inte Göteborgs stad betala för andra kommuninvånares resor, har politikerna sagt.
Men Västtrafik fick redan för två år sedan i uppdrag av regionen att utreda hur subventionen skulle gå att kombinera med det nya systemet, genom exempelvis rabattkuponger för göteborgare. Nu är det inte längre aktuellt, säger Ulrika Frick, men tillägger att det även fortsättningsvis kommer finnas möjlighet för enskilda kommuner att subventionera kollektivtrafiken.
– Om man vill subventionera ytterligare via kommunskatten och inte bara regionskatten, då ska man kunna göra det.