– Tanken kom upp när jag, Dror Feiler och Maja Kall arbetade ihop med en annan förställning. Vi började prata om hur det skulle bli om man gjorde en föreställning där all mänsklig medverkan skalades bort, så att det som var kvar bara var ljud, koreografi och scenografi, säger Erik Holmström.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
”Måtte allt fungera som det ska”
De tre gick och funderade var för sig på idén under en tid, för att sedan träffas och göra verklighet av planen. Resultatet blev en föreställning där ljud, musik och en maskin med rörliga delar står för det konstnärliga uttrycket. Men att göra scenkonst utan människor blev en utmaning där det rent maskinella ställde till med en hel del besvär.
– Maskiner är lynnigare och mer humörsstyrda än man skulle kunna tro. Det är nästan så att jag ber till Gud under varje föreställning, om att måtte allt fungera som det ska, berättar Erik Holmström.
”Automata” har producerats i samarbete med Orionteatern i Stockholm, och hade i våras urpremiär på deras scen. Det var ett samarbete som kom till av lust men där Malmö dockteater, som inte fick de bidrag de hade sökt, kom med tommare plånbok än tänkt.
– Orionteatern valde att ändå fortsätta samarbetet med oss, säger Erik Holmström.
Malmö dockteater lever med en liten och osäker budget. Just nu är verksamheten säkrad till årsskiftet. Vad som händer sedan vet ingen.
– Vi har så många intressanta projekt i gång och jag är så kär i den här teatern och vår lokal, att det ska mycket till innan jag släpper den. Men det kostar på att driva en verksamhet som kan falla när som helst. Det är som att gå runt med ständigt magont, säger Erik Holmström.
En klassfråga med höjda biljettpriser
Malmö dockteater har sökt men inte fått verksamhetsstöd, vilket hade gett dem en säkrare inkomst. Teatern, som grundades 2015, får i stället söka stöd för varje produktion vilket gör att de inte förrän i sista stund vet hur mycket pengar de får in. Att stärka ekonomin genom att höja biljettpriserna, som nu ligger på drygt 100 kronor per föreställning, är otänkbart för Erik Holmström.
– Det kan låta banalt, men för mig är det en klassfråga. Jag vet att biljettkostnaden är något som hindrar många från att gå på teater. Att höja priset till 300 kronor är därför inte aktuellt.
Erik Holmström tar Malmöfestivalen som ett exempel på hur gratis kultur lockar stora grupper.
– Det talas om att vi behöver locka en större och bredare publik till teatern. För att lyckas med det måste biljettpriserna vara låga eller så får teatern vara gratis.