– Den stora boven är att arbetsgivaren, som på många företag, är extremt mån om att minska antalet anställda. Man slimmar personalen så mycket det går, säger han.
Han tycker inte att det är ”vanligt” att brev inte kommer ut när de ska – fast att det å andra sidan inte förekom alls för bara några år sedan.
”Oerhört oroande”
För 20 år sedan kunde brevbärare vara upp till 70 procent av arbetsdagen inne på kontoret. I dag konstaterar han att en del är ute upp till 90 procent av dagen och har få att ”slänga käft med”.
– Det är absolut så att det var många fler brevbärare förut än vad det är i dag. Och hade du 400 hushåll för 20 år sedan, så hade du 800 för fem år sedan och kanske upp till 1 500 i dag, säger han.
En arbetsmiljöenkät som Seko har gjort tillsammans med Postnord visar att de anställda upplever att stressen har ökat och att arbetsmiljön har blivit sämre. Många har besvär med värk och framför allt knän och axlar tar stryk.
– Det är oerhört oroande att stressen ökar så. Vi är överens med arbetsgivaren om att arbetsmiljöproblemen är stora i företaget och vill göra någonting åt det, men det går inte att hitta någon generell medicinering, säger Sune Blomqvist.
Han menar att vissa arbetsplatser kanske saknar folk, andra behöver tydligare organisation eller utbildning och vissa mindre eller mer arbetsvariation.
– Och vissa kontor har en usel ledning där man kanske borde byta ut chefen – det finns inget standardsvar som löser allting, säger han.
Den minskade mängden brev har åtföljts av fler e-handelspaket. Postverksamheten har därför fått en ny organisation. Mats Ståhlgren, som är regionchef för Postnord Väst, säger att man sedan den senaste arbetsmiljöenkäten har arbetat med att få bort brister i den yttre arbetsmiljön. En obligatorisk bärväst har införts för brevbäring i flerfamiljshus, fordonstyper ses över, företaget försöker få brevinkast ersatta med boxar och arbetar med att förbättra sorteringsmaskinerna.
– Men minskar volymen och intäkterna så måste vi också kunna hantera kostnadssidan med att effektivisera den för att bibehålla en lönsamhet i företaget, säger Mats Ståhlgren.
Men har ni inte, under en längre tid tillbaka, rationaliserat bort för mycket folk?
– Nej, för mycket skulle jag inte vilja säga. Vi blir ju färre anställda i företaget, för det blir mindre av det vi gör på brevsidan. Vi måste effektivisera och ställa om – det har vi gjort och kommer fortsätta att göra, säger han.
Han poängterar att människor upplever stress på olika sätt. Samtidigt konstaterar han att personalen ”liksom i samhället i övrigt” har blivit något sjukare.
– Vi kan naturligtvis göra mycket. Våra medarbetare är vår absolut viktigaste och främsta resurs. Vi står och faller med våra medarbetare. Och vi vet att det är ett fysiskt ganska tungt jobb att vara brevbärare eller chaufför och då är arbetsvariation jätteviktigt. Vi tittar också på hållbarheten i arbetsmiljön, säger han.
Kan uppfattas som stressigare
Ett arbetsmiljöprogram som just nu pågår i södra Sverige ska ge förslag på nya förändringar. Generellt menar Postnord ett teambaserat arbetssätt på respektive kontor ska lyfta vad som orsakar stress. Det måste ske lokalt för att brevbärarkontoren har olika förutsättningar.
Brevbärare menar att det stora problemet är att man helt enkelt inte hinner och att det blir många timmar ute?
– Ja, det är sant. Det som har hänt över tid är att i takt med att volymer går ner och maskiner sorterar mycket mer så har innearbetet minskat. Och för att kunna tillgodose heltidsmåttet av arbetstid så blir utearbetet längre än vad det var tidigare. Det är säkert så att det kan uppfattas som stressigare. Men det är en jätteviktig fråga både för oss och fackliga parter att vi inte gör det enkelt för oss och gör deltidsorganisationer utan att man ska kunna leva på sitt heltidsarbete, säger Mats Ståhlgren.