BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
I februari gick företaget ut med en ursäkt till alla kunder i Uppsala och i maj förklarade Post- och telestyrelsen att man kommer att inleda en granskning av Postnord och dess konkurrentföretag på några utvalda orter, där Uppsala var en.
– Uppsala var en av de orter där vi märkte att vi fick väldigt många fler klagomål på kort tid. Nu har vi engagerat en oberoende utredare som får undersöka varför, säger Olof Bjurö, enhetschef för posttillsynen på Post- och telestyrelsen, PTS.
– Då går vi igenom allt från tekniska aspekter på sorteringsutrustningen till ledarskap och styrning.
Postnords egen interna statistik visar att klagomålen ökar i hela landet. 2015 kom 72 045 klagomål, varav 46 024 gällde saknad försändelse. Antalet synpunkter ökade med 26 procent från 2014.
Tidigare fördes ingen regional statistik, men sedan man började med det ser PTS en liten tendens till minskning av klagomålen från Uppsalatrakten. I maj kom 150 klagomål mot 170 i april. Om det är en långsiktig trend återstår att se.
"Brevbärarna har fått mer att göra"
Mats Pettersson är ordförande för fackförbundets Sekos postklubb i Uppsala.
– I och med att man automatiserade sorteringen av vissa kuvert har brevbärarna fått mer att göra. Tidigare hade man med sig reklam, paket och färdigsorterad post. Nu har man fått ett fjärde flöde med maskinsorterade kuvert som man får sortera in själv med resten. Många upplever att det går långsammare än att göra som tidigare, säger Mats Pettersson.
– Dessutom är vi underbemannade, men man försöker ju alltid att få posten till rätt adressat.
Mats Pettersson vet inte hur arbetssituationen har påverkat kvaliteten på utdelningen, men tror att den har betydelse.
– Posten borde inte centralstyra, utan med mer lokalt inflytande från postkontoren hade det nog blivit bättre. Man har ju olika förutsättningar i olika delar av landet.
PTS vet inte heller varför postgången försämrades så allvarligt som den gjorde i Uppsala i vintras, men några förklaringar framstår redan nu som troliga. Den ena är omorganisationen. Den andra är att den förändringen sammanföll med att Postnord i Uppsala bytte till nya lokaler, som inte var riktigt färdigställda innan verksamheten flyttade in i dem.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
– En postterminal är ju på många sätt som en fabrik som måste hållas igång dagligen. Men allt fungerade inte från början när man flyttade in, inte sortering, inte värme och man hade problem med fordon som inte startade. I kombination med omorganiseringen av personal blev det för mycket, förklarar Olof Bjurö, som säger att även Postnord har insett att den förändring företaget genomförde gick för snabbt.
– Samtidigt är det förmodligen helt nödvändigt att omorganisera, det måste postföretag göra i hela Europa eftersom vi skickar färre brev och fler paket. Men det handlar om hur man gör det, säger Olof Bjurö.
Mats Pettersson menar att det finns en viktig förändring som borde genomföras för att förbättra brevbärarnas möjligheter att både trivas och få fram posten i tid. Det är att ersätta traditionella brevlådor i flerfamiljshus med så kallade fastighetsboxar, brevfack, längst ned i byggnaden.
– Det behövs fler fastighetsboxar. I Uppsala är vi uppe i 50 procent, vilket inte är så illa. Men det räcker inte.