Förslaget är att två taxor höjs redan den 13 december i år. Resorna över Öresund föreslås då gå upp med 5 procent. Det innebär att en resa från Malmö till Köpenhamn stiger från nuvarande 105 kronor till 110 kronor, vilket ökar intäkterna med 17 miljoner kronor. Periodkorten ska samtidigt höjas med 3,5 procent, vilket ger 25,5 miljoner i höjda intäkter.
Den 1 mars föreslås rabatten för Jojo reskassa ändras från nuvarande 20 procent till 10 procent. En tredje höjning blir de populära sommarkorten där avgiften föreslås höjas med 25 kronor.
”Drabbar de med minst resurser”
Vänsterpartiet motsätter sig kravet på höjda intäkter inom den regionala kollektivtrafiken, som de anser slår både mot de svagare i samhället och mot de uppsatta miljömålen.
– För att nå fram till ett miljövänligare samhälle vill vi att fler ställer bilen och reser kollektivt. Inte färre, som det riskerar att bli med de nu föreslagna höjningarna. Vi anser dessutom att förslaget till ändrad rabatt för Jojo reskassa är mycket högt. Det drabbar framför allt de med minst resurser, som inte har råd att hålla sig med periodkort, säger Ruzica Stanojevic (V).
Protester mot den snabba hanteringen av ärendet, där ledamöterna inte fick se förslagen förrän under mötet, gjorde att inget beslut kunde tas.
– Personligen är jag rejält förbannad över detta sätt att behandla lokal demokrati. Syftet verkar ha varit att få igenom en kraftig höjning av taxan utan någon som helst diskussion vare sig i media eller bland väljare. Det är ett brott mot kommunallagen. Enligt den måste alla handlingar finnas tillgängliga senast en vecka innan mötet, säger Ruzica Stanojevic (V).
De borgerliga partierna är överens med S och MP om att intäkterna behöver höjas, men höll med V om att hur höjningarna skulle göras var en fråga som behövde diskuteras inom partigrupperna innan de var redo för beslut.
Ordföranden Stefan Svalö (S) förklarar den snabba hanteringen inom kollektivtrafiknämnden med att ett beslut måste vara klart till regionstyrelsens möte i kommande vecka.
– Tanken var att vi skulle ta ett beslut vid mötet i måndags. Men efter att ha lyssnat in vad de som var närvarande på mötet tyckte så har vi beslutat att skjuta upp frågan till ett extrainsatt möte senare i veckan, säger han.
”Två beslut som rimmar dåligt”
Från borgerligt håll kommer däremot kritik mot att S och MP vill strama åt möjligheterna till reklamintäkterna inom kollektivtrafiken.
– Vi delar uppfattningen att man måste se över riktlinjerna för den reklam som visas på tåg och bussar så att den är etiskt hållbar. Men att som förslaget är att vi helt ska avstå från reklamintäkter i ett läge när regionens finanser är dåliga och taxorna ska höjas, tycker vi är två beslut som rimmar dåligt, säger Cristina Glad (FP), vice ordförande för kollektivtrafiknämnden.