– Vi vill inte starta ett nytt Gobigasprojekt, svarade då Vägvalets Claes Westberg.
Han syftade då på Göteborg energis satsning på en förgasningsanläggning för produktion av biogas, som lagts på is.
Miljöpartiet är, inte helt oväntat, i andra änden av skalan. De vill att staden enbart ska använda betong från anläggningar med koldioxidavskiljning, eller CCS, carbon capture and storage, som det också kallas. För några veckor sedan berättade de att de vill inleda en förstudie för en CCS-anläggning vid Renova. Det skulle betyda att en del av den koldioxid kommer från stadens sopförbränning skulle kunna samlas upp.
– Ju tidigare desto bättre. Tekniken är testad, lagringsmöjligheter finns i vår närhet och vi måste ta vårt ansvar för att klara Parisavtalet. Göteborg har potential att bli världsledande i denna framtidsteknik, sa Ulf Kamne, Miljöpartiets kommunalråd, då i ett pressmeddelande.
Moderaterna positiva
Inte heller Hampus Magnusson (M) är främmande för att testa tekniken i Göteborg. Moderaterna ser också att det krävs ekonomiska incitament, men på nationell nivå.
– Vi vill på nationell nivå införa ett så kallat klimatavdrag för basindustrin för att bland annat främja installationen av CCS och CCU-teknik.
Tekniken kan potentiellt minska stadens utsläpp och i framtiden göra så att det blir mindre koldioxid i luften. Men hur ser förutsättningarna ut i stadens organisation idag? Hanna Ljungstedt är miljöutredare på Miljöförvaltningen.
– Tekniken är i ett ganska tidigt stadium, men det skulle kunna vara så att Göteborg energi eller Renova upplåter någon av sina anläggningar till att testa tekniken, med syfte att skala upp. Det är ett sätt att främja sådan här teknik, säger hon.
Ytterligare en åtgärd som staden skulle kunna ta är att ställa krav i upphandlingar, att material ska vara producerad i anläggningar med koldioxidavskiljning.
– Det handlar, kanske lite längre fram, om att exempelvis stålindustrin eller kanske framför allt cementindustrin ställer om. Från cementindustrin fås en ganska ren koldioxid och då kan det bli lönsamt tidigare med ganska låg koldioxidskatt. Idag känns det inte realistiskt, säger Hanna Ljungstedt.