Som lokal S-ledare med rötterna i Iran argumenterade han högljutt mot diskriminering och jämförde Sverigedemokraterna med Breivik. Nu har Nima Gholam Ali Pour plötsligt helt ändrat åsikter. Rasism på arbetsmarknaden är inte längre ett problem och judendomen är osvensk. Nu talar han ut om bytet till SD.
”Sverigedemokraterna förväntar sig att samhället ska uppmärksamma diskriminering eller hatbrott mot ”etniska” svenskar medan vi lever i ett samhälle som präglas av segregation, (och) strukturell rasism på arbetsmarknaden...”
Så skrev Nima Gholam Ali Pour, ordförande i Augustenborgs S-förening, i en debattartikel i ETC Malmö i februari.
Men det var då. För knappt två veckor sedan meddelade han att han gått med i Sverigedemokraterna. Numera är den strukturella rasismen på arbetsmarknaden inte ett problem.
– Den är ett mindre problem jämfört med utbildningsnivån på en del av de invandrare som kommer hit i dag. Sättet man kan bekämpa det som kallas strukturell rasism är att erbjuda folk en gemenskap som de kan komma in i. Men det gör vi inte, säger Nima Gholam Ali Pour, som idag förklarar debattartikeln som ett utslag av socialdemokratisk jargong.
Lämnade i april
Han lämnade Socialdemokraterna i början av april i protest mot att Islamska förbundets ordförande Omar Mustafa valts in i S-partistyrelsen.* Nima Gholam Ali Pour saknade partitillhörighet i ett drygt halvår men bloggade och debatterade flitigt om islam och integrationspolitik. Han hyllades ofta på sajter som Avpixlat och Fria Tider.
Nima Gholam Ali Pour säger att han länge känt sig hämmad inom socialdemokratin eftersom han inte fått utrymme att diskutera invandringspolitik. Han bestämde sig för att bli sverigedemokrat i somras, efter en längre tids funderingar.
Att han bytt parti för att få uppmärksamhet och en möjlighet till politisk karriär förnekar han bestämt.
– Jag bor i förorten och ser hur det varje månad kommer nya människor från andra länder som inte riktigt kommer in i samhället. Då förstår man att långsiktigt kommer det inte att hålla. När jag var i med i Socialdemokraterna satt jag i Fosies socialnämnd. Där såg man vissa saker uppifrån. Jag började få ett perspektiv hur det ligger till socialt och hur det hänger ihop med invandringen.
Under intervjun återkommer Nima Gholam Ali Pour ständigt till att Sverige tar emot för många invandrare som är för dåligt utbildade för att klara konkurrensen på den svenska arbetsmarknaden, och att det spär på segregationen. Han vill kraftigt begränsa flyktinginvandringen men säger inget om vilken nivå den ska ligga på, trots upprepade frågor.
– Det är inte upp till mig att göra en sådan bedömning. Man sätter en inriktning i politiken och sedan får tjänstemän bedöma från fall till fall.
Tidigare folkpartist
Det är inte första gången som Nima Gholam Ali Pour byter parti. Han började sin politiska bana i Liberala ungdomsförbundet innan han anslöt sig till Socialdemokraterna i mitten av 2000-talet.
För två år sedan gick han till frontalangrepp mot Sverigedemokraterna och skrev en debattartikel om att partiets världsbild var identisk med Anders Behring Breiviks. Nima Gholam Ali Pour tar i dag avstånd från artikeln, och säger att han svängt 180 grader rent åsiktsmässigt.
Hur påverkar artikeln trovärdigheten i ditt partibyte tror du?
– Det som överaskar mig är att folk på något sätt utgår från att jag har statiska åsikter som aldrig förändras. Det som skrivs i artikeln är fel. Har man modet att säga att man har fel tycker jag att det skapar en större trovärdighet.
I samma artikel skrev Nima Gholam Ali Pour att SD:s partisekreterare Björn Söder jämfört islam med nazism och att det gör honom till mycket okunnig eller mycket farlig. I dag tycker han däremot att jämförelsen äger viss relevans.
– Islam som religion kan inte jämföras med nazism. Politisk islam kan jämföras med nazism. Man kan bara se vad den gjort i vissa länder i mellanöstern. Det är avrättningar, tortyr. Man förtrycker människor på grund av deras individualitet. Det är ganska likt nazism.
Finns det inte en glidande politisk skala då, från moderat politisk islam till mer extrema islamister. Tycker du att alla är lika?
– Jag anser att moderata islamister fungerar som en politisk vinge av mer extrem, militant islamism. Det är en finare fasad. Ser vi på målen är det samma mål. Det är bara metoderna som är olika.
Ungefär samtidigt som Nima Gholam Ali Pour meddelade att han blivit sverigedemokrat avslöjade Aftonbladet att partiets vice ordförande Jonas Åkerlund gjort grovt rasistiska uttalanden i radio för elva år sedan. Han kallade bland annat invandrare för parasiter, sa att Sverige borde skicka hem en halv miljon människor och pratade om att kasta ut hela släkter. Nima Gholam Ali Pour har själv flytt från Iran och kom till Sverige med sin familj 1987.
Jonas Åkerlunds uttalanden skulle kunna innebära att du utvisas. Hur ser du på det?
– Man kan inte bara ta vissa uttalanden och säga att det partiet står för det. Vi hade Ilmar Reepalu här i Malmö som sa vissa saker som socialdemokrater inte står för.
Nima Gholam Ali Pour säger att han inte håller med om Jonas Åkerlunds uttalanden, men svarar inte på om han anser att det var fel av den vice partiordföranden att uttrycka sig så i radio. Istället kallar han uttalandena slarviga och säger att Jonas Åkerlund kanske menade något annat.
Hur kan han ha menat något annat?
– Det kan han handlat om att han var upprörd, jag var inte där och vet ju inte hur han tänkte. Men jag kan säga att det var slarvigt. Det är inte vad jag uppfattat att Sverigedemokraterna står för.
Riktlinjer om svenskhet
Nima Gholam Ali Pour säger att han tycker att det är intressant att diskutera svenskhet. Han planerar att skriva ett blogginlägg där han slår fast varför det är viktigt.
– Jag tror inte att staten ska definiera någon sorts svenskhet. Däremot kan man ge riktlinjer om vad som är svenskt och vad som är mindre svenskt. För ett tag sedan skrev tidningarna att Ramadan var något svenskt. Ramadan är en muslimsk högtid och varför någon vill säga att den är svensk förstår jag inte.
Något som är muslimskt kan alltså inte bli svenskt?
– Man kan välja att kalla det svenskt men om man går tillbaka till 1940-talet så fanns så fanns det inte ens hundra muslimer i Sverige. Du kan ju jämföra hur stor del av vår historia kristendomen haft och hur stor del har islam haft.
Du är väldigt engagerad mot antisemitism och har skrivit flera debattartiklar i ETC Malmö. Är judendom svenskt?
– Judendom, det är en del av Sverige men är inte svenskt inte i lika hög grad som kristendomen.
Nima Gholam Ali Pour motiverar sitt svar med att protestantismen dominerat Sveriges historia i mycket högre utsträckning än judendomen. Han framhåller också att han anser att religionsfrihet och tolerans är väldigt svenskt, liksom demokrati.
Nima Gholam Ali Pour säger att han ännu inte funderat över eventuella förtroendeuppdrag inom Sverigedemokraterna. Vilken väg han tar i partiet får framtiden utvisa.
– Jag gick med på grund av att jag ville vara en del av SD. När jag såg Sverigedemokrater skriva på Facebook och liknande var det som jag bara såg hjältar. Det var ett parti som faktiskt tog upp frågor jag brinner för. Jag är bara glad att kunna bidra på något sätt, och hur jag bidrar beror på medlemmarna.
Karl Grauers
*Fotnot: Omar Mustafa hann bara vara med i Socialdemokraternas partistyrelse under några dagar. Han avgick efter hård kritik om att inte ha tagit tillräcklig avstånd från antisemitism.