ETC Göteborg kan nu visa att fem personer från kommunen har åkt till Seattle i USA för att delta på en tre och en halv dagars konferens. Men de stannade borta i åtta dagar, och resan kostade kommunen minst 116 000 kronor.
Den 8 november förra året lyfte planet med de fem resedeltagarna från Landvetter med destination Seattle.
En chef, som ansvarade för beställningen, hade i mejlet till Intraservice begärt att få en resa med så få mellanlandningar som möjligt. Det blev en resa med American Airlines utan stopp.
Efter att de landat åkte delegationen till sitt hotell. Det fyrstjärniga Hyatt Regency, nära downtown Seattle. Även hotellet var specificerat i den beställning som chefen skickade till Intraservice beställningsavdelning. Hotellet kostade för vistelsen över 18 000 kronor per person.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Microsoft stod för kostnader
Kommunen har dock inte stått för kostnaderna för själva konferensen eller för måltider under konferensdagarna. Det har Microsoft gjort.
Enligt uppgifter till nättidningen Spanaren.se ska även minst en person från ATEA varit med på resan. Den personen har dock inte kommunen betalat för. ATEA är samma företag som sedan ha fått uppdraget att leverera tjänsten till kommunen. ATEA är för tillfället inblandad i vad som kallas ”den kanske största mutskandalen i Danmarks offentliga förvaltnings historia”.
Som en följd av resan och införandet av Office 365-pakteten har två separata anmälningar inkommit till Göteborgs kommuns visselblåsarlinje.
Båda uppgiftslämnarna har begärt att få vara anonyma. Den ena skriver ”Vad man (...) gjorde var att man byggde upp tjänsteutlåtandet med falska uppgifter, man undanhöll större delen av kostnadsmassan och lovade nämnden att detta skulle kunna finansieras inom ram”. Visselblåsaren skriver att inget kom ut av USA-resan ”än kanske lite baksmälla”.
Visselblåsaren skriver också att den extra kostnaden om 74 miljoner som tillkommit nämnden för arbetet med intranätet kommer leda till att nämnden kommer missköta sina ordinarie leveranser vilket kommer skada Göteborgs digitaliseringsprocess.
Ligger under uppsiktsplikt
Göteborgs kommun har inte klassificerat de inkomna tipsen som regelrätta visselblåsare, då de inte uppfyller de krav som ställts upp: det ska vara en allvarlig oegentlighet begången av en chef i en högt ledande ställning.
Hade kommunen klassificerat det som detta hade ärendet gått till en norsk konsultfirma som kommunen har ett avtal för utredningar av liknande frågor med. I stället ligger det under vad som kommunen kallar ”uppsiktsplikt”. Det säger In-Anna Knutsdotter, som utreder frågan för Göteborgs kommuns räkning.
– Införandet av Office 365 handlar om att beslutsunder-laget och beslutsgången ifrågasätts. Att kostnaderna blivit väsentligt högre än vad man sa från början och vilka bedömningar man gjort. Men det finns inget i tipsen som indikerar att det är kopplat till en oegentlighet där någon skott sig för egen vinning, säger hon.
Är det, i din bedömning, en rimlig resa man har gjort?
– Man kan säga såhär: syftet med resan är inte så väl beskrivet. Det kan man konstatera. Det finns ingen riktig bakgrunds-beskrivning. Det var konferens i tre och en halv dagar och man var borta i en vecka. Man får tänka på effektiviteten med skattemedel, där är det alltid -avvägningar som måste göras.
116 000 kronor för en konferens med oklart syfte. Det låter väldigt tveksamt?
– Hotellet är ju dyrt. Det kanske är vad det kostar men sammantaget så blir det ju pengar. Där är det också avvägningen, hur länge är man borta och hur väl utnyttjar man tiden?
Inte klar med undersökningen
Även Stadsrevisionen gör en granskning av resan och inköpet av Officepaketet. De har inte hittat några oegentligheter, men poängterar, när ETC Göteborg ringer upp, att de inte är klara med undersökningen av fallet ännu.
Men enligt en person med god insikt i kommunala beslutsprocesser som ETC Göteborg pratat med och som vill vara anonym, är det problematiskt om kommunen inte betalat fullt pris för sin medverkan. Vilket ju inte är fallet eftersom man blivit bjuden på både konferens och mat. Hen säger också:
– Jag gissar att ATEA på något sätt ”smörjer” deltagarna under resan men det återstår att bevisa.
En av de som var med på -resan var ordföranden i Nämnden för intraservice samt kommunalråd Tord J A Karlsson (S).
Min hopräkning visar att resan till USA kostade skattebetalarna minst 116 000 kronor. Vad fick skattebetalarna för pengarna?
– Man fick betydligt mer upplysta politiker och tjänstemän som förstår möjligheterna med Office 365 på ett bättre sätt. Vi ser betydande möjligheter att använda hela den nya kommunikationsplattformen på ett sätt som vi inte visste innan. Här finns det också betydande möjligheter att i framtiden spara pengar, genom att vi blir effektivare som organisation. Så det var en oerhört givande resa.
Vad fick ni ut som ni inte kunde ha fått på hemmaplan?
– Vi fick möjlighet att tillsammans med dem som utvecklat Office-365, alltså världsledande personer inom Microsoft med spetskompetens, prata om systemet.
I den beställning som mejlats specificeras Hyatt. Varför valde ni att boka ett fyrstjärnigt hotell?
– Som jag förstår det så var det för att det låg nära och bra till. Det fanns andra möjligheter men då hade det varit betydligt längre resor. Så det handlar om att det var ett hotell med bra läge.
Kan du förstå att det sticker i ögonen att man bor på lyxhotell för skattepengar?
– Jo, det kan jag förstå. Men som jag sa så handlar det om det om att välja ett hotell som låg bra till. Jag har ingen detaljkunskap i ämnet, eftersom det inte var jag som la beställningen. Men det här var ett hotell som var rekommenderat av Microsoft.
Är det rimligt att låta sig bjudas på konferens och mat av en part som man köper produkter av, när man har en framstående position i upphandlingen?
– Vi blev inte bjudna på speciellt mycket. Det var lite dagtidsmat och konferensen. Även inne på området stod de inte för allt.
Det finns inga kvitton på det?
– Nej, det är för att vi stått för det själva.
– Men det stämmer att Microsoft bjöd på några luncher och en middag. Men det viktiga för oss var att beslutet att köpa in Office 365 var taget innan vi åkte på resan och inget stort inköpsbeslut har tagits efter resan. Vi har inte heller lovat något inför framtiden. Däremot diskuterades det om Microsoft var intresserade av att hjälpa oss utveckla vissa saker. Men det är inget affärsavtal som undertecknats.
ATEA var med på resan, hade ni någon interaktion med företagets representant?
– Ja, absolut. Den personen var med på samtliga möten vi hade med Microsoft. Men som sagt var upphandlingen redan genomförd då.
ATEA är inblandade i vad som kallas ”Danmarks största mutaffär i offentlig sektor”. Är inte det värt att ha koll på när man handlar med en aktör?
– För vår del handlar det om att vi har ett eget ansvar för att agera. Det var viktigt för oss att vi hade beslutet fattat innan vi åkte på resan.