Plötsligt förra söndagen, den 17 september, tågade en grupp om cirka 50 nazister från NMR ner för Avenyn. Polisen stod med låg bemanning och kunde inte ingripa. ETC Göteborg har tidigare avslöjat att det inkom ett mejl till polisen redan fredagen innan, med tips om att NMR planerade att göra denna maktuppvisning. Men polisen vidarebefordrade inte tipset utan lät det ligga. Den operativa avdelningen fick därför inget veta.
KOM TILL BOKMASSAN !
ETC och Leopard arrangerar 29 och 30 september Bokmassan (Heden, Göteborg). Massa författare, massa böcker – och inga högerextremister. All information: ETC.se/Bokmassan
Nu kan ETC Göteborg avslöja att även ett andra tips om demonstrationen hade ringts in till polisen. Det är uppgifter från Researchgruppen som vi fått bekräftade av polisen i Göteborg.
– Vi har mottagit ett telefonsamtal från en person på lördagsmorgonen (reds anm:16 september). Det var om att NMR tänkte demonstrera i Göteborg, säger Daniel Norlander, sektionschef på polisens kontaktcenter i Göteborgare
Tipset har inkommit genom att en person ringt 114 14. Där har medarbetare på ett korrekt sätt mottagit tipset och vidarebefordrat det. Men när det nått granskningsfunktionen, där polisen går igenom alla tips, har det tagit stopp.
– Vår granskningsfunktion på sektionen som antagit att tipset handlade om det tillståndsgivna demonstration som är nu i helgen. Därför har man inte vidarebefordrat tipset till den operativa ledningen.
Kan man säga att tipsen varit för otydliga?
– Nej.
Daniel Norlander menar att han ser mycket allvarligt på det inträffade. Sedan tidigare har polisen initierat en översyn av rutinerna för hanterande av tips.
– Den översynen blir ännu mer aktuell just nu. Nu har vi gjort två misstag och nu gäller det att se till att det inte händer igen. Nu måste vi säkerställa att det finns ordentliga rutiner och bra fördelat ansvar att vår granskningsfunktion på sektionen, säger han.
Han menar också att det är en viktig uppgift för polisen att behålla allmänhetens förtroende för att tips som inkommer tas på allvar.
– Det är oerhört viktigt att allmänheten känner förtroende att när man ringer 114 14 så vet man att tipsen man lämnar där går vidare i vår organisation. Och det gör de allra flesta. Vi tar emot 50 000 kontakter med allmänheten varje månad och 1000 tips. Men nu har vi gjort två misstag här och det är allvarligt.