I år krockar mässan dessutom med både Idol-uttagningar på lördag och HV71:s SM-final på söndag. Det kanske är just därför som polisen i år gör en större satsning än någonsin tidigare. Helikopter, civilpoliser och framför allt flera motorcykelpoliser kommer att hålla koll på vägarna.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Bättre förberedeler i år
Trafikpolisen Peter Karlsson minns hur det kunde vara för några år sedan – när de inte hade samma resurser under påskhelgen. Då kunde de vara två motorcykelpoliser som skulle övervaka E4:an när det var totalstopp i båda riktningar och inget annat än motorcyklar kunde komma fram. I år är de betydligt bättre förberedda än så.
– Vår målsättning är att få en rörligare polisstyrka. Vi ska försöka satsa på framkomlighet men vi kommer inte att blunda för det andra heller, säger Peter Karlsson.
Och han vet att polisen kommer att möta betydligt allvarligare utmaningar än den stillastående trafiken.
I stort sett varje år görs det försök att arrangera så kallade streetrace i samband med mässan. Sällan har planerna däremot gjorts så öppet som i år. I ett event på Facebook finns de för vem helst att ta del av.
Start och sträcka meddelas via sms
”Trestad racing” från Trollhättan bjuder in till olagliga race i Jönköping – och uppmanar flera mässbesökare att anmäla sig. På allmänna vägar och gator planerar de tävla med trimmade personbilar. När och hur racet genomförs meddelas över sms till de anmälda som lyckas verifiera att de inte är poliser.
Just hur de ska klara sig undan polisen tas upp flera gånger i Facebook-eventet. ”Har du polisen efter dig så avleder du dem till en annan plats, din skyldighet! Ta inte med dem till racet”, skriver de.
Deltagarna uppmanas även att inte åka i karavaner med flera bilar för att de i så fall lättare lockar till sig poliser. Arrangörerna är tydliga med att de vill undvika en katt- och råttalek med polisen. De vill lura dem en gång för alla och sedan kunna genomföra sina tävlingar ifred.
Streetrace har varit omdebatterat under många år. I Jönköping har debatten framför allt handlat om huruvida kommunen borde bygga en bilbana till förarna. Om inte annat så för att de ska hålla sig undan vägarna. I andra städer och länder har debatten varit betydligt hårdare än så.
I Berlin dömdes så sent som i februari två streetrace-förare för mord. De hade kört ett race genom stan. En av bilarna fick sladd och kraschade in i en jeep utanför ett varuhus. Olyckan slutade med att jeepens 69-åriga förare dog. Åklagaren konstaterade helt riktigt att streetrace-förarnas avsikt inte var att skada någon – men att de var väl medvetna om vilka risker deras körning innebar. Båda streetrace-deltagarna dömdes därför till livstids fängelse.
Tyska myndigheter överväger samtidigt att stärka straffen för de som kör streetrace även utan dödlig utgång. I dag kan en vanlig streetrace-deltagare i Tyskland få böter och en tidsbegränsad indragning av körkortet. Men myndigheterna funderar nu på möjligheten att ta ifrån förarna körkortet helt och hållet och döma även olycksfria deltagare till fängelse i upp till 10 år.
Grep arrangören
I Sverige finns det ingen diskussion om att införa så stränga straff. Trafikpolisen Peter Karlsson är dessutom säker på att polisen ska kunna stoppa dem. För något år sedan lyckades de gripa arrangören redan i förväg. Och i år tror han att helikoptern kommer att vara avgörande för att hålla koll på var och när ett streetrace arrangeras.
– De ska självklart få ha roligt men det ska ske under ordnade former. Och i det här fallet är det inte det. Då är det vår uppgift att titta på hur vi kan styra upp det så att de inte lyckas, säger han.
Han fortsätter:
– Det är synd att de inte själva inser faran med det här. Det är intelligenta unga män och kvinnor som är med och deltar. Men det roligaste kanske är att gäcka oss.
Den stora faran finns framför allt för deltagarna själva och eventuell publik som står längs med vägen, konstaterar Karlsson. Även om det förstås alltid finns en risk för att det går som i Berlin så är Jönköpingspolisens bild att streetrace-arrangörerna här är försiktigare.
Enligt Karlsson brukar de själva vara noggranna med att stoppa eventuell annan trafik så att det inte händer olyckor.
– Men visst det kan komma någon cyklande, gående eller åkande i bil ändå.
Tror på bilbana
Hade Peter Karlsson fått bestämma hade däremot problemet redan varit löst på ett mycket enklare sätt. Han förstår inte hur kommunen fortfarande inte har löst problemet med en bilbana i stan. Hade banan funnits nu hade polisen – och med dem Jönköpings trafikanter – kanske kunnat vara betydligt lugnare inför helgen, tror han. Att kommunen fortsätter skjuta en bilbana på framtiden gör bara att fler och fler dras till de illegala tävlingarna konstaterar han.
– Man har jobbat för att få till någon sådan där streetrace-bana i många år. De skulle kanske vara förtjänta av att få en plats att leka på tycker jag, säger Peter Karlsson.
Anordnat tävling tidigare år
Men det finns ytterligare en möjlighet att stoppa eventuella streetrace. Den pucken verkar däremot inget vilja ta.
– Vi har regelbundna möten med polisen. Vi försöker bland annat jobba med olika ut- och infarter som vi hoppas ska vara till det bättre, säger Eva Holmberg projektsamordnare i mediekoncernen Fabasgruppen som arrangerar motormässan.
Under senare år har de bland annat, efter polisens önskemål, arrangerat Påsksladden under mässan. Det är en tävling inom mässområdet som arrangeras just för att hålla kvar mässbesökaren på det övervakade området även på kvällstid. Tanken är just att se till att det går att tävla under ordnade former. Men trots det verkar arrangörerna ovilliga att själva agera starkare mot dem som även kör olagliga streetrace.
Men när vi nu vet att det planeras olagliga streetrace. Skulle ni inte kunna göra mera? Skulle ni kunna porta någon från mässan som deltar i illegala streetrace?
– Det där är svårt för oss att styra över. Det får jag nog prata med min chef om hur vi ställer oss till den biten. Det kan jag inte svara på, säger Holmberg.