I ett pressmeddelande uttrycker Anko van der Werff, vd för SAS, stor glädje över att konflikten är avslutad och beklagar samtidigt att passagerares semesterplaner rubbats.
– Äntligen kan vi återuppta ordinarie verksamhet och flyga våra kunder på deras efterlängtade sommarsemestrar. Jag beklagar djupt att så många av våra passagerare har drabbats av den här strejken, säger han.
Säkrat skandinaviska modellen
Men alla är inte lika nöjda med resultatet. Roger Klokset, ordförande för norska pilotförbundet, säger till norska NRK att avtalet har försämrat villkoren för medlemmarna.
– Jag ska kort sammanfatta det här avtalet med att SAS-piloterna har säkrat den skandinaviska modellen – men till ett väldigt högt pris, säger han.
– Vi har försämrat villkoren för våra medlemmar på de flesta punkter, både service, arbetstider och lön. I gengäld har vi sett till att SAS-ledningen följer våra kollektivavtal.
I ett mejl till Dagens ETC uttrycker Svensk pilotförening samma slags tankar om baksidorna med avtalet som Roger Klokset. Samtidigt är de tacksamma över att konflikten är slut.
– Vi är glada att inte vi inte behöver stå kvar i strejk/lock-out och äntligen få återgå till att göra vårt jobb – att tryggt och säkert transportera våra passagerare till deras resmål, skriver Svensk Pilotförening.
– Vi är självklart glada att äntligen få ett avtal på plats som säkrar våra uppsagda kollegors rätt till sina arbetsplatser nu när trafiken växer men visst har vi med avtalsförsämringar fått betala ett väldigt högt pris för att skydda den skandinaviska modellen, skriver Svensk Pilotförening.
Det nya kollektivavtalet, som gäller i fem och ett halvt år, uppfyller vissa av kraven som pilotföreningarna har ställt på SAS, bland annat att SAS ska återanställa 450 piloter. Avtalet säger även att de rättsprocesser som har inletts av facken mot SAS ska dras tillbaka.