I juni 2021 fattade den moderatledda majoriteten i Region Stockholm beslutet att ersätta pendeltågens 379 tågvärdar, inom vars arbetsuppgifter ingick att säkerställa tryggheten ombord på tågen, med övervakningskameror. De sista tågvärdarna fasades ut i oktober 2023, och enligt tidiga uppskattningar skulle bantningen av bemanningen på pendeltågen under innevarande år innebära 60 miljoner i besparingar för MTR, vilket Mitt i tidigare rapporterat om.
Några sådana glädjesiffror har MTR än så länge inte kunnat presentera. Tusentals tåg har ställts in på grund av att lokförare sagt upp sig i protest mot tågvärdsutfasningen och i september stod det klart att företaget inte kunnat leverera mer än 80 procent av den trafik som beställts för 2023. De straffavgifter och minskade intäkter som detta gav upphov till uppgick i september till totalt 360 miljoner kronor.
Övervakningskamerorna har också de föranlett bekymmer för MTR. Under vintersäsongen i fjol täcktes de nämligen emellanåt av snö och is. Därmed var de i praktiken obrukbara, då de igensnöade kameralinjerna gjorde det omöjligt för lokförarna att se någon inifrån lokförarhytten.
– Det har redan skett olyckor, säger den tidigare tågvärden Rainer Andersson till SVT Nyheter.
Utrustade med sopborstar
För att hantera denna situation, rapporterar SVT Nyheter, har nu MTR kommenderat ut personal på tågperrongerna för att med sopborstar rensa bort snö och is från kamerorna.
I händelse av oväder finns det en risk att MTR:s personal inte räcker till för att garantera lokförarnas sikt. Då ska pensionärer från bemanningsföretag hyras in för att få bukt med problemet.
Men det är inte bara under vintern som övervakningskamerorna stöter på patrull.
– Även när det är regnigt och fuktigt väder har det varit problem, säger lokföraren Erik Baginsk till SVT Nyheter.