BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Härifrån cyklar Ylva Persson varje morgon med barnen i kärra bakpå till förskolan i närheten. "La la la" sjunger minstingen Olle Persson i kärran och Lo Persson gillar när det går fort.
För att det var roligt
När barnen är lämnade fortsätter Ylva till jobbet på Volvo personvagnar i Torslanda.
– Jag ville inte köra lastcykel tolv kilometer till jobbet och vi hade redan den här vagnen, säger Ylva som konstaterar att det är tungt med två barn på släp utan motor.
När andra barnet också skulle börja på förskola köpte pappa Johan Persson ett konverteringskit och gjorde om den vanliga hojen till en elcykel. Båda föräldrarna är ingenjörer och att Johan gjorde det själv var mest för att det var roligt.
– Jag tror inte att man tjänar så mycket på att göra det själv. Jag köpte kittet för 6 000 kronor på postorder, sedan behövdes lite -tillbehör och så tillkommer ju cykeln. Om man inte redan har batterier så är det inte stor ekonomisk vinning och det finns vissa säkerhetsaspekter att ta hänsyn till. Men om du inte använder din vanliga cykel så sälj den och köp en elcykel! säger han.
Snabbt och flexibelt
Vid behov har familjen använt en bil från en bilpool. Fast elcykeln har rullat absolut mest.
– Den är som vår familjebil för resor inom stan. Man får med all packning och tar sig fram snabbt och lätt, säger Johan Persson.
Under lågtrafikerade tider på dygnet går Ylvas pendlingssträcka mellan Härlanda och jobbet i Torslanda snabbt med bil, men under rusningstrafik vinner elcykeln. Och kollektivtrafiken slår den oavsett tid på dygnet.
– Det är snabbt, flexibelt, enkelt och smidigt och så mycket som du har kört året runt! säger Johan.
– Sedan mitten på augusti har jag bara åkt buss fyra dagar. Och den har rullat 240 mil sedan i november, säger Ylva efter en snabb koll på en display på styret.
Rädsla
Hur långt batteriet räcker beror så klart på motor, tyngd och motstånd. Dagen innan ETC Göteborg träffar familjen Persson blåste det hård motvind på morgonen och då var det nästan slut när Ylva kom fram. Annars klarar det ungefär tre mil. Fast det går förstås att cykla som vanligt ändå.
– En del tror att elcyklar är farliga och går jättefort men den gör ju bara 25 kilometer i timmen. Är det medvind är jag snabbare med en vanlig. Det finns en rädsla för allt som är nytt och folk letar efter saker som är farliga. Den enda faran jag kan se är att det blir lite trängre på cykelbanorna när fler börjar cykla, säger Johan.
Väl hemma plockas barnkärran lätt av med ett par enkla handgrepp och ställs in under trappen i svalen. Cykeln kilas in bland de andra i stället. Då är också dagens vardagsmotion avklarad.
En rolig utflykt
Familjen upplever att de utnyttjar mer av staden sedan det blev möjligt att enkelt få med sig båda barnen och packning på cyklarna. Att åka till Slottsskogen och leka var tidigare omständligt och barnen blev otåliga och tyckte att det var tråkigt långt. Nu är det i stället en rolig utflykt i kärran och föräldrarna behöver inte ta ut sig alldeles i backarna.
– En annan bra sak är att man inte blir så obehagligt svettig som man kan bli om man cyklar på en vanlig cykel med regn- eller vinterkläder. Elcykeln kan man ta till krogen utan att vara för varm när man kommer fram. Och när man ska hem behöver man inte passa nattrafiken och trängas på en vagn som är full och luktar illa, säger Johan.