– Det här är livskvalitet. Man slipper bilköer, bussar och tunnelbanor. Båten är punktlig och det är trevliga medresenärer, säger båtpendlaren Kenneth Häggmark.
VAR MED OCH BRYT MEDIEMONOPOL
Teckna en prenumeration på din lokala ETC-tidning
För ett år sedan började landstinget på försök att köra en båtlinje för jobbpendlare mellan Klara Mälarstrand och Tappström på Ekerö. Resan tar 55 minuter och vanligt SL-kort gäller. Antalet resenärer har varit fler än väntat och nu är det beslutat att linjen blir kvar.
– Ekerö är en lämplig destination för båtpendling eftersom vägarna är hårt belastade och det tar ungefär lika lång tid att åka till stan med buss och tunnelbana som båt, säger Gustav Hemming (C), landstingsråd med ansvar för sjötrafik.
Nu gör landstinget en utredning om framtidens båtpendling. När den är klar i början av nästa år kan beslut tas om nya turer, först på försök men efter hand som en permanent del av kollektivtrafiken.
– Vi har planer på att köpa in nya fartyg som kan ta många resenärer och har bra tillgänglighet. Jag tror att vi om tio år har betydligt mer pendelbåtstrafik, säger Gustav Hemming.
Fler pendelbåtar planerade
Utanför pendelbåten glider Stockholms kajer förbi. Först med välkända landmärken som Münchenbryggeriet och Västerbron, och efter hand med förortens villasamhällen. I aktersalongen sitter ett tiotal passagerare. Det dunkar svagt från motorerna och fartygslamporna sprider ett milt sken över blå soffor och fernissat trä. Lotta Hägg tittar upp från boken hon läser.
– Jag åker varje dag. Det funkar bra för mig som jobbar inne i city och bor nära Tappström. Tidigare åkte jag buss och tunnelbana men det här är bättre, här är det ingen stress.
Stockholms handelskammare presenterade för några veckor sedan en rapport om båtpendling i Stockholm. I deras vision om ett framtida större Stockholm ska vattenvägarna användas och båttrafiken byggas ut. Det ska gå pendelbåtar från förorter som Täby, Järfälla och Sundbyberg. Men det ska också finnas tvärlinjer på kortare sträckor, som mellan Årsta och Skanstull.
– Det är kostnadseffektivt att satsa på båtpendling. När man anlägger järnvägar behöver man först lägga nya spår, här finns redan vattenvägarna. Men de ligger spegelblanka och underutvecklade, säger Lotta Andersson.
Handelskammaren efterlyser en strategi om hur vattenvägarna ska kunna utnyttjas bättre i framtiden. Lotta Andersson tycker att det handlar mycket om att landstinget och kommunerna behöver prata ihop sig.
– När nya områden byggs vid vatten behöver kajer reserveras för båtpendling. Och det behövs bättre bytespunkter där det går att åka vidare med tunnelbana eller buss.
Bytespunkterna är ett problem också på Tappströmslinjen, men bara på vintern. Då går pendelbåten till Jungfrusund eftersom det riskerar att bli is på Tappströms kanal. Och dit går det dåligt med andra kommunala färdmedel, vilket gör att en del pendlare i stället väljer att ta landvägen till stan.
”Det är så vackert så man dör”
En sak är passagerarna på pendelbåten överens om: det borde finnas fler turer. Som det är nu finns det bara en morgontur från Ekerö och två turer tillbaka på eftermiddagen.
– Till nästa höst har vi förhoppningsvis dubbla avgångar på Tappströmslinjen. Och ju fler människor som reser med båtarna desto bättre är förutsättningarna att bygga ut turtätheten, säger Gustav Hemming.
Vi närmar oss resans mål och utanför fartygets fönster skymtar höstfärger i dunklet. Martin Lind flyttade till Ekerö i slutet av sommaren och pendlar med båt varje dag. Han tycker att det skulle finnas fler pendelbåtar i Stockholm.
– Det här är ju fantastiskt. Det är vackert så man dör, man kan jobba ombord och det finns till och med frukostbuffé när jag åker på morgonen, säger han.
När pendelbåten lägger till vid Tappströms brygga efter en knapp timme har mörkret fallit. På några minuter skingras passagerarna mot väntande bilar och bussar eller för promenad hemåt. Arbetsdagen är över.