– Det blir samma effekt som själva strejken om 73 personer ska vara frånvarande samtidigt. Inte mycket trafik den dagen. En klar ironi, säger föraren Mats.
”Inte svårt att räkna ut"
Förarna delges just nu kallelsen till två sammanträden i Arbetsdomstolen av polisens delgivningstjänst. Enligt Arbetsdomstolens kallelse beordrar domstolen förarna att infinna sig både den 25 april och den 29 augusti. Det första datumet för att förväntas beordras tillbaka till arbetet, som en del av arbetsgivarens uppmaning till domstolen, och den andra för att försvara sig mot det skadestånd som riktas mot dem för strejken. Det innebär en ytterligare personalförlust på cirka 23 procent i ett läge då redan runt 30 procent av förarna saknas för att köra trafiken fullt ut.
– Det är inte svårt att räkna ut att det blir inskränkningar i trafiken då också, något arbetsgivaren bjuder på tydligen. Nu kommer ju resenärerna komma i kläm tack vare MTR:s agerande. Det så viktigt att piska oss som grupp att man tar till alla medel. Det är ungefär som att vilja dränka sin fiende, men själv följa med ner, säger Johnny Ohlsson, en av de stämda förarna.
”Målet är inga förändringar”
Niklas Ekström, kommunikationschef på MTR, säger sig inte i nuläget kunna ge en färdig bild av störningens omfattning. Att det skulle motsvara två strejkdagar håller han inte med om.
– Vi har ingen uppfattning om det exakt just nu. Vi vet inte vilka som är schemalagda när och vilken effekt det skulle tänkas ha. Men vi gör allt vi kan för att minimera effekten på pendeltågstrafiken, säger han.
Hoppas ni på förståelse från resenärerna kring störningar dessa dagar?
– Vårt mål är att inga förändringar i pendeltrafiken ska förekomma.
Sedan stämningen lämnades in på tisdagen har vissa ändringar gjorts. MTR är inte längre klagande part utan målet sköts nu enbart av deras arbetsgivarorganisation Almega Tågföretagen. För sitt deltagande i den vilda strejken kräver Almega ett skadestånd på 6 000 kronor per person, en fördubbling jämfört med vad som tidigare varit brukligt. Det motiveras i stämningen med att beställaren Storstockholms Lokaltrafik förväntas kräva höga böter av företaget för att inte ha levererat trafik enligt avtalet under de tre strejkdagarna.
Samtidigt säger Niklas Ekström att det inte blir klart hur det blir med böterna förrän i maj då MTR ska rapportera in avvikelsen till Trafikförvaltningen i region Stockholm. Det är inte klart om det ens blir något vite.
Om det inte blir vite, kommer ni verka för att Almega ska sänka skadeståndsanspråket?
– Det kan jag inte kommentera just nu, säger Niklas Ekström.
Tar det med lugn
Johnny Ohlsson tycks ta stämningen med avvaktande lugn, kanske eftersom insamlingen till förarna på onsdagen ska ha nått 1,5 miljoner kronor, tre gånger så mycket som det totala skadeståndsanspråket. Men han är ändå upprörd för att det är här frågan om tågvärdarnas avskaffande har landat, när det i grunden handlar om att ta ansvar för säkerheten.
– Jag som förare har ansvar för tågets säkra framförande. Jag skulle förstått stämningen om det var så att jag kört ensam trots att det inte var säkert. Nu är det tvärtom. Nu går arbetsgivaren till domstol för att till varje pris tvinga mig köra tåget ensam, säger han.
Fotnot: Föraren Mats heter egentligen någonting annat.