– Det här företaget går inte bra, riktigt illa till och med. Vi har trafikkraschen i december och nu står vi inför att SL kommer ge grönt ljus för avveckling av tågvärdarna. Men det handlar bara om cash och Kamrat Xi borde ha gått back närmare en miljard vid det här laget. Inte bra för folkrepubliken kinas affärer, säger Rainer Andersson, vice ordförande för pendelklubben, med ett skratt.
Det är första gången som klubben vänder sig direkt till ledaren för Kinas kommunistiska parti, Xi Jinping. Men inte första gången de framhävt arbetsgivaren MTR:s koppling till landet. En annons med bild på ledaren och texten ”Vår högste chef på MTR!” ledde i slutet av förra året till interna företagsdementier på intranätet, krismöten med Sekos ledning och hot om rättsliga åtgärder. I ett brev till Sekos ordförande Gabriella Lavecchia skrev vd:n för MTR pendeltågen, Henrik Dahlin:
”Annonsen var ett grovt övertramp eftersom den innehöll flera lögner, överdrifter och direkta felaktiga påståenden, allt i syfte att smutskasta MTR som arbetsgivare”, skrev Henrik Dahlin.
Men det avskräcker inte klubben som i annonstexten anger att den bekostats av skadestånd som företaget fått betala för ”upprepade avtalsbrott”.
– Vi närmar oss 700 000 kronor som vi genom åren har fått in skadestånd från MTR bland annat för olaglig övertid. Förra året fick vi in 138 000 kronor förhandlingsvägran. Att försöka förhandla med det här företaget är en mycket segdragen historia, säger Rainer Andersson.
Bortom det ironiska tilltalet ligger en kritik från facket mot en rad arbetsmiljöproblem och vad klubben upplever som en total brist på hänsyn till personalens hälsa. 2021 meddelade MTR och Storstockholms Lokaltrafik att de, trots facklig kritik, hade för avsikt att ersätta pendeltågens tågvärdar med kameror. Enligt facket innebär det inte bara att personal får gå utan också en dumpad säkerhet för både resenärer och förare. Fackets kampanj i slutet av förra året fick gehör hos den nya regionsmajoriteten som meddelade att projektet pausas. Men nu har de fått signaler att projektet åter fått grönt ljus.
Men i annonsen berättar klubben även för ”Kamrat Xi” om att personalen flyr företaget på grund av arbetsmiljön, vilket leder till ytterligare övertid för kvarvarande personal. Men klubben lyfter också att 4000 pendeltåg ställdes in i december förra året och bristande underhåll på tågen.
”I den proletära internationalismens namn ber vi om hjälp”, skriver ni. Vad tror du om chanserna att ”Kamrat Xi” hörsammar vädjan och ingriper?
– Vill han tjäna folket borde han det. Men vem som sätter stopp för det här är egalt för så här kan det inte fortsätta, varken för personal, skattebetalare och resenärer. Det hotar hela infrastrukturen som är oerhört viktig för att staden ska fungera, säger Rainer Andersson.
Dagens ETC har sökt MTR som meddelar att de av tidsbrist inte kan svara på tidningens frågor.