Vi ser behov av att öka flygskatten enligt beslut på Miljöpartiets kongress. Vi måste också ha andra styrmedel för att få ner flygandet. Vi vill bygga höghastighetståg så att det finns ett alternativ till att flyga när man behöver förflytta sig snabbt.
Bonus-malus-systemet har precis trätt i kraft. Det är ett viktigt styrinstrument för att göra det billigare att köpa miljösmarta bilar och dyrare att köpa de värsta utsläppsbovarna. Vi vill behålla det. Vi vill inte, som moderaterna, skära ner på ”malus-delen”.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Kristdemokraterna
I flera fall harmonierar de svenska klimatinvesteringsförslagen dåligt med EU:s politik på respektive område, inte sällan motverkas de effekter som uppstår i Sverige av effekter i övriga medlemsstater. Vi vill flytta fokus till generella ekonomiska incitament, främst i form av en grön skatteväxling.
Vi vill ha krav på inblandning av biobränsle, omförhandling av internationella regler som hindrar koldioxidskatt på flyget samt utveckling av ny teknologi. Flygskatten ska bort, eftersom den dels slår ensidigt mot svenskt flyg, dels är en skatt på flygbiljetter som inte gör skillnad på vilken miljöpåverkan den aktuella flygresan har.
Vi anser att Sveriges regering ska verka för en modell med miljöklasser A-G som blir lätta för köparen att förstå. Ett sådant system kan också ta hänsyn till fler miljö- och hälsoaspekter än enbart koldioxid. Detta system bör införas inom EU.
Vänsterpartiet
Vi vill fortsätta med klimatinvesteringsstödet och dessutom införa en Grön investeringsbank på 100 miljarder för att stimulera lån för investeringar i omställningen.
Vi vill fortsätta med flygskatt samt införa ytterligare åtgärder för att minska flygandet och stimulera hållbara resor och transporter.
Vi vill fortsätta med bonus-malus men anser att
systemet behöver kraftigare bonus för bilar med låga utsläpp och högre fordonsskatt för fossildrivna bilar.också införa ett bonus- och avgiftsystem i fem nivåer. De olika gränsvärdena ska justeras varje år och Centerpartiets förslag är att reglerna skärps med 5 gram per och år.
Centerpartiet
Vi vill att dagens bidrag ersätts med ett enkelt och effektivt ”grönt avdrag” som sänker skatten på solceller, batterilagring, laddstationer och annat som är viktigt för klimat och miljö. Det blir lägre skatt från början, istället för att behöva söka statligt stöd i efterhand med långa handläggningstider.
Vi vill införa ett krav på obligatorisk inblandning av förnybart bränsle, och ge rabatter för start och landning för de miljövänligaste planen. Med vårt förslag kan vi fortsätta resa med flyget, men göra det grönare och hållbarare.
Vi vill höja miljöbilsbonusen till 100 000 kronor men också införa ett bonus- och avgiftsystem i fem nivåer. De olika gränsvärdena ska justeras varje år och Centerpartiets förslag är att reglerna skärps med 5 gram per och år.
Liberalerna
Vi säger nej till regeringens nuvarande klimatinvesteringssatsning som bland annat innehåller subventioner till privata inköp av till exempel cyklar och båtmotorer och som leder till mycket byråkrati. Vi satsar istället en årlig klimatmiljard på långsiktiga och lite större klimatinvesteringar. Det kan handla om laddstolpar, cykelbanor, metangasreducering, elbussar, med mera.
Vi vill införa en avgift på utsläpp. Vi vill öka flygbolagens incitament att minska sina utsläpp genom en avgift på flygets koldioxidutsläpp. I väntan på en europeisk skatt på flygets utsläpp vill vi att fler plan ska flyga på biobränsle. Vi vill också införa en obligatorisk klimatdeklaration vid köp av flygresor.
Förmånsvärdet för bilar som inte är miljöbilar ska höjas. Reseavdraget ska stramas åt i storstäderna där det finns bra kollektivtrafik men bli mer generöst på landsbygden där människor ofta är i stort behov av bilen. Och så förordar vi en omvänd miljöbilsbonus vilket betyder att bilar som inte är miljöbilar får en förhöjd fordonsskatt.
Moderaterna
Vi mer än dubblar regeringens satsning på internationella klimatinvesteringar, och vi föreslår en satsning om 100 miljoner kronor årligen på teknikneutral laddinfrastruktur för vägtransporter. Vi vill också vill utreda ett klimatavdrag för basindustri som investerar i teknik som radikalt kan minska processutsläppen. Däremot säger vi nej till Klimatklivet.
Flygskatten straffar avstånd istället för utsläpp och har i bästa fall begränsad klimatnytta. Däremot ser vi självklart att utsläppen från flyget behöver minska. Vi vill bland annat se över möjligheten till klimatstyrning i start- och landningsavgifter samt omförhandla de internationella avtal som omöjliggör beskattning av flygbränsle.
Vi står bakom och har drivit på införandet av ett bonus-malus-system som en del av omställningen av fordonsflottan. Vi understryker dock att systemet bör vara kostnadsneutralt – malus ska finansiera bonus. Systemet bör även vara teknikneutralt.
Sverigedemokraterna
Sverigedemokraterna är skeptiska till klimatinvesteringsstöd, eftersom det orsakar stora utgifter för staten utan att man konstaterat någon större inverkan på utsläppen. (Vi accepterade dock ”Industriklivet”, som vi ansåg hade en positiv inriktning.)
Sverigedemokraterna är emot flygskatten, som i praktiken är en extra pålaga för företag och privatpersoner som är beroende av inrikesflyg.
Sverigedemokraterna är även emot bonus-malus-systemet, som beskattar ägare av normala familjebilar och överför pengarna till välbeställda bilister, som har råd med dyra fordon. Miljönyttan är dessutom nästintill obefintlig
Socialdemokraterna
Socialdemokraterna hade inte möjlighet att inkomma med svar till denna enkät. Men enligt regeringens nya klimatanpassningsstrategi får Boverket en samordnande roll för klimatanpassning i förhållande till ny och befintlig bebyggelse, vilket innebär att myndigheten blir kommunernas självklara kontaktyta i dessa frågor.
l Regeringen vill också ha ett nationellt expertråd för klimatanpassning, knutet till SMHI.