Men bland Stockholms och Göteborgs kommunal- och landstingsråd från partier som försökt profilera sig i miljöfrågor är dock intresset för att införa nolltaxa i kollektivtrafiken övervägande svalt.
Miljöpartiets kommunalråd Karin Pleijel i Göteborg menar att nolltaxa inte skulle lösa de klimatutmaningar och problem med trängsel i trafiken som Göteborg har.
– Det är redan idag trångt i kollektivtrafiken. Vi vill absolut ha en attraktiv, effektiv och billig kollektivtrafik, men satsa ännu mer på att få människor att gå och använda cykel, elcykel och elsparkcyklar istället, säger hon.
Ni i Miljöpartiet säger att ni vill driva en klimatpolitik med rättvisetänk. Är inte gratis kollektivtrafik för alla, finansierad av en liten skattehöjning, just precis det?
– Nej, vi tycker inte det. Vi har istället landat i att en låg taxa i kollektiv-trafiken är det bästa, eftersom nolltaxa även skulle innebära noll intäkter i form av biljettköp. Med en avsevärt lägre taxa i kollektivtrafiken däremot skulle troligen antalet resenärer öka, och det betyder även ökade biljettintäkter även om priset är lägre, säger Karin Pleijel och tillägger:
– Nyckeln till att minska utsläppen är att få bilisterna att välja att åka kollektivt, och då är inte nolltaxa ett bra incitament. Västtrafiks undersökningar har visat att biljettpriset inte är avgörande för att bilister ska välja kollektivtrafiken. Istället är det bekvämlighet, turtäthet och punktlighet som efterfrågas.
S: Inte för nolltaxa
Miljöpartiets landstingsråd Tomas Eriksson i Stockholm menar att nolltaxa i kollektivtrafiken skulle bidra till att resenärer flyttas från andra hållbara sätt att ta sig fram i staden, till exempel cyklister och gående. Han tycker också att de två kronor i skattehöjning som en möjlig finansiering av kollektivtrafiken skulle kosta i Stockholm är alldeles för mycket.
– Två kronor är en drastisk höjning. Att genomföra en sådan höjning i ett läge när sjukvården är ansatt och att ge alla pengarna till kollektivtrafiken är ingenting som Miljöpartiet står bakom, säger han.
Även Socialdemokraternas kommunalråd Viktoria Tryggvadottir i Göteborg är tveksam till nolltaxa och tycker att subventioner är en bättre lösning.
– Vi har sett till att månadskortet har subventionerats med 135 kronor de senaste åren och vi har även infört gratis kollektivtrafik för vissa grupper under vissa tider på dagen. Vi vill ha en fungerande och effektiv kollektivtrafik, men vi är inte för nolltaxa, säger Viktoria Tryggvadottir.
Enligt Dagens ETC:s uträkningar skulle kollektivtrafiken i Göteborg kunna bli helt gratis för alla med hjälp av en skattehöjning på cirka 1,40 kronor. Varför är ni inte för en sådan lösning?
– Vi tycker att det finns viktigare prioriteringar just nu när det saknas miljoner i välfärden. Om man skulle höja skatten tycker vi inte att nolltaxa i kollektivtrafiken är prioriterat, utan vi vill prioritera vård och skola i först hand.
V: Ta grupp för grupp
Vänsterpartiets kommunalråd Daniel Bernmar i Göteborg är däremot mycket positiv till att införa gratis kollektivtrafik.
– Nolltaxa i kollektivtrafiken är både en klimatsmart, feministisk och ekonomisk omfördelande lösning eftersom de flesta som åker kollektivtrafik är låginkomstagare och kvinnor. Det var Vänsterpartiets förslag att alla skolungdomar skulle få åka gratis under sommarlovet och vi har även infört gratis kollektivtrafik för pensionärer i Göteborg under lågtrafik.
– Vi försöker ta grupp för grupp för att närma oss nolltaxa för alla, säger Daniel Bernmar.
C: Viktigare korta restider
Centerpartiets Michaela Haga som är gruppledare i trafiknämnden i Stockholm säger att förslaget om nolltaxa med jämna mellanrum kommer upp i debatten om kollektivtrafiken, men att Centerpartiet inte står bakom förslaget utifrån rådande omständigheter.
– Vårt fokus är att så många som möjligt ska resa på ett
hållbart och klimatsmart sätt, men det ska inte ske genom
att höja skatten och införa nolltaxa. Studier visar att gratis kollektivtrafik främst lockar gångtrafikanter och cyklister att åka mer kollektivt men inte bilister. Därför vill vi göra kollektivtrafiksatsningar som verkligen lockar bilister att ställa bilen hemma såsom öka komforten, minska trängseln och korta restider, säger hon.