Men han står själv helt bakom både syftet och dragningen.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
– Vi måste få bort trafiken från centrala Umeå. Det är inte skäligt att tunga lastbilar kör från Västerslätt in i centrum för att ta sig vidare söderut. Det kan inte ha undgått någon hur det påverkar luftkvaliteten.
Men Trafikverket gör ju bedömningen att Västra länken bara försumbart påverkar luftkvalitet och buller i centrala Umeå.
– Jo, men så fort länken är byggd kommer vi att ta över gatan och Tegsbron och kraftigt minska förutsättningarna att ta den vägen genom stan.
Ni vill tvinga bilisterna att ta Västra länken i stället?
– Vi vill stimulera dem att välja andra vägar.
Men varför inte i så fall det kortare inre tunnelalternativet? Det skulle ju få fler att välja Västra länken.
– Trafikverket bestämde sig redan 2010 för det yttre alternativet. Av kostnadsskäl. Det skulle bli för dyrt med tunnel.
Men för kommunen hade det inte blivit dyrare. Varför anpassade ni er efter Trafikverkets linje?
– Vi ville ju ha vägen. Dessutom ser vi dragningen långsiktigt – om 30–40 år kommer Umeå att ha växt betydligt västerut. Då vill vi inte sitta där med en stor trafikled där bostäder behöver byggas.
Planeras det bostäder öster om Backens kyrka, ett område som beskrivs som kulturhistoriskt värdefullt?
– Det är upp till framtida planerare, men det finns ett stort intresse för att bygga i det området. Då vill man behålla den möjligheten och inte bygga en trafikled mitt i allt.
I din blogg har du ju varit kritisk mot dem som har överklagat, och sagt att de inte tar sitt samhällsansvar. Vad menar du?
– Ska vi få en bättre miljö i stan måste vi bygga en väg någonstans. Det måste alla förstå. Jag tycker att alla har ett ansvar att se till helheten, inte bara till sitt eget bästa.
Men kommer utsläppen totalt verkligen att minska, när tusentals fordon varje dag ska köra en så lång omväg. Missar ni inte målet med den yttre dragningen?
– I dag står många fordon stilla vid trafikljus och andra stopp på väg genom stan, med motorn på. En snabb ringled utan stopp sparar både tid och miljö, och ger bättre luft i centrum.