– Rikshem är en långsiktig fastighetsägare som kombinerar egen förvaltning med tydlig affärsmässighet samtidigt som vi tar socialt ansvar och samarbetar med kommunerna. För oss är det en modern allmännytta.
Bolaget har som del i sin affärsidé att köpa upp allmännytta, hur rimmar det med att också kalla sig för allmännytta?
– Rikshems affärsidé är att ”på utvalda tillväxtmarknader i Sverige förvärva, utveckla och förvalta realsäkra bostäder och samhällsfastigheter och vara en långsiktig samarbetspartner till kommuner, landsting och statliga myndigheter”. Vi förvärvar fastigheter från såväl privata aktörer som kommuner. Vi ser inte att det finns någon motsättning mellan att köpa från kommuner och ha ett allmännyttigt angreppssätt , snarare tvärtom.
Hur ska ni återfå förtroendet efter förra årets skandaler?
– Vi har fortsatt en god dialog med såväl kommuner som med hyresgäster och andra intressenter. Nyligen har vi bland annat gjort en affär med Östersunds kommun. I den oberoende granskning av Rikshem som gjordes gällande resor, representation och förekomst av intressekonflikter konstaterades avvikelser och beslut togs om en översyn av bolagets styrande dokument. Detta arbete pågår men de personer som granskades finns inte längre kvar i bolaget. Förtroende tar lång tid att bygga upp och det är vi ödmjuka inför, men med en ny styrelse, arbete med rekrytering av ny vd, pågående arbete runt styrande dokument och inte minst våra duktiga medarbetare som varje dag gör sitt bästa för våra hyresgäster känner vi att vi är på rätt väg.
På vilket sätt tar ni socialt ansvar?
– Vi har ett stort och aktivt engagemang i samhället och det är också mycket viktigt för oss. Vi fokuserar framför allt på barn och unga i våra områden och erbjuder bland annat sommarjobb ute i våra regioner varje sommar, i år får cirka 170 ungdomar sommarjobba för Rikshem. Vi engagerar oss också i Läxhjälpen och Mentor Sverige. Dessutom har vi ett flertal lokala initiativ där vi går in och stöttar mindre organisationer som tex TRIS (Tjejers rätt i samhället) i Uppsala som bland annat arbetar med ett fotbollsprojekt för flickor 10–15 år. Där är många av de flickor som bor i vårt område Gränby i Uppsala med. Vi bidrar också med lokaler till organisationer som göra goda insatser i samhället. Dessutom avsätter vi i flera kommuner lägenheter till bostadssociala insatser.
Rikshem har fått dåligt rykte i flera kommuner på grund av hyreshöjningar efter renoveringar. Hur ska ni underlätta för era hyresgäster att bo kvar?
– Så här långt har vi aldrig genomfört en renovering utan en överenskommelse med Hyresgästföreningen. När vi renoverar våra områden görs det i de allra flesta fall med två nivåer – en normal nivå och en lägre nivå. Detta görs för att hyresgästen ska ha möjlighet att välja hur mycket man vill få renoverat i sin lägenhet och på så sätt kunna påverka sin hyresnivå. Vi förhandlar hyresnivåerna med hyresgästföreningen, hittills har vi nått överenskommelser gällande över 2 000 lägenheter. Hyrorna baseras på bruksvärdessystemet som är det praktiska värde som en lägenhet har ur hyresgästen synvinkel. Egenskaper som bestämmer en lägenhets bruksvärde är bland annat storlek, standard och utrustning i lägenheten. Rikshem förstår att hyreshöjningar efter en renovering kan uppfattas som stor. Därför erbjuder vi bland annat instegsrabatt på hyrorna i flera år och förtur till bostäder i våra andra områden på orten. Samtidigt ser vi att man också kan behöva se över systemet med bostadsbidrag.
PRENUMERERA PÅ ETC HELG
Den här artikeln kommer från veckans ETC Helg.
Vill du prenumerera för under 16 kronor numret?
Här kan du teckna en prenumeration.