– De som har omhuldat dessa individer ser dem som hjältar. Men de som har varit motståndare ser på detta med stor fasa, säger Mohammad Fazlhashemi, professor islamisk teologi vid Uppsala universitet.
Han fortsätter:
– De här våldsbejakande extremisterna vänder sig mot allt som inte sammanfaller med just deras tolkning av islam. Det finns olika former av salafism men deras version är utåtriktad och har skapat en grogrund för rekrytering av IS-terrorister i Sverige.
Kuppförsök i Eskilstuna
En av de församlingar som pratat mest öppet om det hot som denna extremistiska religiösa ideologi innebär, är Stora Moskén i Eskilstuna. Här har de extrema salafisterna vid tre tillfällen försökt att ta över makten, bland annat med stöd av den qatariska stiftelsen Eid Charity. Det berättar Eskilstuna-imamen Abd al Haqq Kielan, för Dagens ETC.
– Ett kuppförsök pågår nu för tillfället. Det syftar till att skapa ett salafistiskt center här, de vill ha en egen lekstuga, säger han när han tar emot i moskén.
Den här bilden av situationen, med upprepade kuppförsök, är även dokumenterad av en forskningsstudie från Försvarshögskolan.
Inflytandet oroar
Moskén har varken minareter eller kupolformat tak utan befinner sig i en alldaglig stor tegelvilla i utkanten av Eskilstuna. Byggnaden var tidigare en Rikets sal, som den muslimska församlingen köpte av Jehovas vittnen och gjorde om till moské.
Precis efter att Abd al Haqq Kielan har hälsat välkommen ljuder en böneutropare från hans mobiltelefon. Kielan suckar, ber om ursäkt för avbrottet och konstaterar att det är dags för en av de fem dagliga bönestunderna, vars tidpunkter följer dygnets rytm.
Efter bönestunden bjuder Kielan på pulverkaffe i ett rum fyllt av religiösa skrifter, gröna böcker med guldiga snirkliga tecken på. Han berättar att det finns en stark oro bland muslimska församlingar över det inflytande som de extremistiska salafisterna har.
– Om de inte stoppas riskerar Sverige att bli en fristad för extremister, säger han.
Kielan tror dock inte att just de sex predikanterna som nyligen släppts fria kommer att få något stort manöverutrymme.
– Även om de nu tas emot som martyrer och får hjältestatus så tror jag att just dessa personer kommer att tystas ner inom kort. Eftersom Säpo har koll på dem och avlyssnar dem så är det inte många som kommer att vilja befatta sig med dem. Men det är inte de som styr, de är bara frontfigurer med uppgiften att locka in ungdomar.
”Ideologin måste bekämpas”
Abd al Haqq Kielan menar att det är själva ideologin som måste bekämpas:
– Även om just de här personerna försvinner så finns det andra som tar vid och rörelsen blir bara starkare. Sverige har tyvärr fokuserat för mycket på att bekämpa enskilda personer istället för ideologin i sig.
De här personerna säger ju själva att de inte är våldsbejakande extremister, vad har du för bevis för att de faktiskt är det?
– Det räcker med att lyssna på vad de säger helt öppet, att lyssna på deras predikningar och att titta på vad de lägger upp för texter och bilder i sociala medier. Det är ju förhärligande av IS och försök till att smutskasta och skrämma alla som inte delar precis deras smala bild av islam, säger Abd al Haqq Kielan.
Tiodubbling senaste decenniet
Det är svårt att bedöma hur stora supporterskaror de extremistiska predikanterna har och hur många som rör sig i de salafistiska och salafist-jihadistiska miljöerna. En fingervisning ges i Säpos kartläggning, där det framgår att antalet våldsbejakande islamister i Sverige är omkring 2 000 personer.
Det rör sig således om en mycket liten andel av de omkring 170 000 personer som regelbundet deltar i de muslimska församlingarnas verksamheter – men är samtidigt en tiodubbling jämfört med för tio år sedan.
En del av dessa människor arbetar dessutom aktivt för att deras rörelse ska växa. Det sker till stor del på sociala medier och på restauranger men också genom att de ger sig in i muslimska församlingar.
– Man kan beskriva de salafistiska predikanterna som en typ av influerare, de har ofta sociala medier som rekryteringsbas, påverkar unga människor och använder sin auktoritet för att framställa sig som de sanna uttolkarna av islam och få förtroende, säger Mohammad Fazlhashemi och fortsätter:
– De har också försökt att etablera sig med lokaler och att ta över muslimska församlingar. Vissa har varit mer utsatta, såsom Gävle, Västerås, Örebro och Eskilstuna. Delvis också Stockholm och Göteborg.
Ser du det som att det pågår en maktkamp inom de muslimska församlingarna?
– Ja, det gör det. Salafisterna utmanar den ”main stream-islam” som etablerades i Sverige på 70-talet. Ett tydligt exempel på det var när de härom året ordnade ett alternativt möte parallellt med de muslimska familjedagar som brukar anordnas varje år. Men Säpo lyckades varna hyresvärdarna som stoppade detta.