BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Det är en eftermiddag i början av augusti och första gången som det över hundra år gamla ångfartyget inte går ut på tur på grund av arbetsbrist.
Vi sitter nere i salongen på fartyget. Det är en vacker ångbåt, som har varit i drift sedan 1910. Systerfartyget Storskär är två år äldre.
Stefan, Micke och Pelle, anställda på fartygen, berättar om situationen sedan TRSM Group tog över driften av Waxholmsbolagets trafik i mellanskärgården i våras.
– Problemen började dag ett. Redan innan det första uppstartsmötet vi hade i april, säger Stefan.
Ifrågasattes av facket
Det har varit många turer för sjömännen ombord på ångbåtarna det senaste året. Redan i november i fjol när det från Cypern riskkapitalägda bolaget vann upphandlingen höjdes många ögonbryn. Facket ifrågasatte den anonymiserade upphandlingsprocessen.
"Hur ska de förtroendevalda politikerna kunna veta vad det är för bolag man beslutar anta i en sådan anonymiserad process?", frågade Seko sjöfolks vice ordförande Chang Strömberg i ett öppet brev publicerat i tidningen Sjöfolk.
Enligt Amanda Svensson, sektionschef för Sjötrafik på Trafikförvaltningen gick upphandlingsprocessen till som brukligt.
– TRSM inkom med det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet för område B och D, i enlighet med den utvärderingsmodell som tillämpats i upphandlingen. Utvärderingsmodellen, som alltid är identisk för samtliga anbudsgivare, tog hänsyn till både pris och olika kvalitetsparametrar, säger hon.
Ett problem som uppstod omedelbart var att de anställda hade innestående lön på flera miljoner i värde.
– Men TRSM hade ju inga pengar. De hade drivit ett bussbolag i konkurs. Så vi ville ha en bankgaranti för att säkra att våra löner skulle betalas ut. Och det skulle de fixa, vilket vi har protokoll på att de har lovat till och med. Men sedan drog de plötsligt tillbaka det, dagen innan uppstartsmötet, berättar Micke.
– De hade en jävla attityd redan från början. "Om ni inte litar på TRSM så kan ni söka annat jobb", sade de. Och med deras historik, med konkurser och annat, så är det klart att man inte kunde lita på dem, säger Stefan.
TRSM Group köptes av Gotlandsbolaget och tog i våras över driften av 17 båtar i mellersta skärgården. Bolaget hade tidigare främst sysslat med flygbussverksamhet. De anställda ifrågasätter kunskapen hos den nu avgående ledningen.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
– De hade inte en tillstymmelse till vad som krävs. Kunskapen var obefintlig. De visste ju inte ens att vi äter och bor på båtarna, att vi ligger ute på öarna och går tidiga morgonturer in. Det var hårresande hur lite de visste över huvud taget, säger Stefan.
Trafikförvaltningen menar att TRSM hade den erfarenhet som krävs.
– Ja, det är vår bedömning. TRSM uppfyller de krav som ställdes i förfrågningsunderlaget avseende erfarenhet och kompetens, säger Amanda Svensson.
När säsongen väl kom igång i slutet av april ökade problemen än mer. De anställda vittnar om trakasserier, övervakning och rena lögner.
– Ledningen hade en översittarattityd, en extrem härskarteknik, säger Micke.
– Cheferna har gått runt och pratat skit om sina anställda vid flera tillfällen. Folk som har varit sjukskrivna har de kallat arbetsskygga eller bakfulla. Det är mycket misstänkliggöranden och ren ryktesspridning, säger Pelle.
"Tog bort övertid"
Bland annat ska den nu avgående vd:n ha kallat de anställda för ”djur” enligt en ljuduppspelning. Dessutom ska hon ha gått in och raderat redan arbetad övertid för flera anställda. Något som bland annat tidningen Skärgården har skrivit om.
– Hon tog bort övertid som hon inte tycktes gilla. Tider som befälhavaren har fört in i systemet och godkänt, men där hon har ändrat i efterhand. Det påverkar både lönen och vilotidslagen i vissa fall. Det är olagligt. Det handlar om flera hundra arbetade timmar, säger Stefan.
Polisinsats efter anonymt tips
En fredagkväll för tre veckor sedan gjorde polisen ett ingripande mot Norrskär, efter ett anonymt tips om att befälhavaren påståtts ha varit berusad.
– Polisen kom med blåljus och ställde till en stor scen. Han fick blåsa inför alla passagerare och blev misstänkliggjord. Fem minuter senare gick båten, säger Micke.
– Det finns ju inga som helst belägg för några misstankar, säger Pelle.
Insatsen resulterade i dubbla polisanmälningar. Dels en om falsklarm som kom från facket, på inrådan av polisen själva. Dels en från personalen för hemfridsbrott efter att en person i rederiledningen ska ha öppnat och visiterat en av de anställdas hytter utan tillstånd.
Alla tre anställda som ETC Stockholm pratar med delar känslorna av obehag och rädsla inför den tidigare företagsledningen.
– När de kom ombord fick jag ont i hjärtat. Hjärtklappning. Alla kände samma sak. De var så hotfulla, spred rykten och hade ett kontrollbehov över oss. Det är obehagligt, säger Micke.
Två av de anställda har jobbat inom branschen i omkring 20 år vardera och säger sig aldrig ha upplevt något liknande.
– Nej, aldrig, säger Micke.
– Nej, vi har haft fackliga strider, men jag har aldrig varit rädd tidigare. Jag har aldrig stött på sådana här människor i hela mitt liv förut, säger Stefan.
Lämnade med omedelbar verkan
Förra fredagen tog allt plötsligt en ny vändning. Ett pressmeddelande gick ut om att en trio i rederiledningen för TRSM avgår. Vd Anette Schilde, vice vd Paul Ekwall och trafikchefen Henrik Ekekund lämnade sina befattningar med omedelbar verkan. Beskedet togs emot med glädje från de anställda och facket.
– Det var oundvikligt och det enda rätta beslutet. Det finns inget förtroende för Anette Schilde kvar hos någon av hennes anställda, säger Rikard Mattsson, vice ordförande i Sekoklubben TRSM group 1, till tidningen Skärgården.
Pelle, anställd på ångbåtarna, är också glad.
– Alla blev otroligt lättade och glada så klart. Många trodde knappt att det var sant. Men det var nog den enda utvägen som fanns för att trafiken skulle fortsätta gå. Många hade räknat med att de skulle hänga i längre. Så det är en stor lättnad, säger han.
Läs vidare på nästa sida: Kommer få tillbaka lönen
Den tidigare strukna övertiden ska nu vara ändrad.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
– Facket har fått mejl om att hon har ändrat tillbaka alla tider och alla kommer att få tillbaka sin lön. Men det är ju inte utagerat ändå. Det är fortfarande kriminellt att göra så. Vi diskuterar om vi kan driva det i arbetsdomstolen eller civilrättsligt, säger Pelle.
Tror på ljusnande framtid
Ny vd blir Henrik Cars, vice vd för Destination Gotland AB. För tidningen Skärgården berättar han om beslutet.
– Det var en förtroendeklyfta mellan ledningen och personalen på båtarna och det kändes som att den klyftan ökade vilket gjorde det svårt att gå vidare.
Henrik Cars ser på framtiden med tillförsikt.
– Jag måste börja med att lyssna in mig och lära mig hur det funkar här. Den här trafiken har pågått väldigt länge och många i personalen har varit här länge. Jag tror att vi kommer att kunna driva det här tillsammans på ett jättebra sätt, säger han till Skärgården.
De anställda på ångfartygen är positiva till den nya ledningen.
– Det återstår att se, men på pappret så känns det bra. De har erfarenhet och har jobbat med sjöfart hela tiden. Jag hoppas att de förstår att vi som jobbar på båtarna är professionella, att de inte behöver gå in och detaljstyra. Det här var ett självspelande piano som inte behöver någon detaljstyrning uppifrån. En bra ledning ser att det är duktigt yrkesfolk och litar på det, säger Pelle.
När ETC Stockholm till slut når Anette Schilde, avgående vd för TRSM Group, vill hon inte kommentera utan hänvisar till det pressmeddelande som har gått ut.
– Det tjänar ingenting till att svara. Det kanske jag kan göra om ett år eller så, men nu vill jag inte säga något alls, säger Schilde.
Fotnot: Pelle, Micke och Stefan heter egentligen något annat och har valt att inte framträda med sina riktiga namn. ETC Stockholm har sökt TRSM:s styrelseordförande Jan-Eric Nilsson utan framgång.