Då gick Fredrika Engqvists son, som har autism, gick på Storvretskolan när Skolkonsulterna AB tog över.
– Det är en väldigt speciell metod: den är konfrontativ, och går ut på att ta alla strider med barnen. Barnet ska utsättas för det hen har svårigheter för. Men konsekvensen är att de provocerar barnet ännu mer. Min son blev fasthållen långa stunder nästan varje dag. Det var inte många dagar han inte blev fasthållen, säger Fredrika.
Till slut skrek hennes son att han inte längre ville leva om han behövde gå kvar i Storvretskolan. Men att byta skulle inte bli enkelt.
– Jag ansökte om att han skulle få byta skola men Susanna Norman och Lillemor Bergquist sa att de inte skulle medverka till att min son byter skola för det är inte för hans eget bästa.
”Gå in och stänga dörren”
Personalen på närliggande Tullingebergsskolan, där Katrin Almstedt arbetade, bjöds då in på besök på Storvretsskolan och senare även en föreläsning. Tullingebergsskolans rektor hade enligt Katrin Almstedt låtit sig imponeras av Susanne Norman och Lillemor Bergquists arbete på Storvretskolan.
– Jag hade förberett mig inför föreläsningen. Jag är inte den som är tyst, kan jag säga. Jag ställde väldigt obekväma frågor och det är nog den värsta föreläsningen hon har hållit i hela sitt liv. Jag ställde henne mot väggen så många gånger och fick henne att, inför rektorer, psykologer och övrig personal, att säga att hennes metod går ut på att gå in och stänga dörren bakom sig. Hon släpper inte barnen förrän de har gjort som hon har sagt.
Det säger Katrin Almstedt, som i hela sitt vuxna liv har arbetat inom skolan, är utbildad fritidspedagog och har mångårig erfarenhet av att arbeta med barn med särskilda behov.
”Två muskelknuttar”
Katrin Almstedt beskriver hur hon stundtals kände sig väldigt ensam. När arbetsdagen var slut grät hon i bilen på väg hem.
När Skolkonsulterna AB tog sig an Tullingebergsskolan hade Susanne Norman och den biträdande rektorn från Storvretskolan med sig två så kallade elevcoacher.
– Det var två muskelknuttar. Och så gick de in i den ena gruppen barn med särskilda behov, inte den jag arbetade i mest, och sade åt läraren och elevassistenten att de kunde gå därifrån. Ett nioårigt barn var kvar tillsammans med Susanne Norman, den biträdande rektorn och de två coacherna. I fyra och en halv timme var han instängd med dem. Den här pojken kunde få ganska grova utbrott – jag vet inte om han var fasthållen eller inte, jag vågade inte titta in och var dessutom tvungen att vara på fritids. Men jag såg hur de släpade honom, säger Katrin Almstedt, som vid flera andra tillfällen har bevittnat fasthållningar av elever.
Katrin Almstedt anmälde händelsen till både Botkyrka kommuns barnombudsman och till Skolverket. Men anmälningarna ledde ingenstans.
– Jag sa att om Susanne Norman eller någon annan rör mina elever så kommer jag polisanmäla dem. Men jag hade kollegor som gjorde som de sa.
Sökte en ”stark man”
I september 2021 utvecklade Susanne Norman i ett inlägg på Facebook vilka kvalifikationer som är åtråvärda för dessa coacher. Efterlysningen liknar en Tinderbiografi.
”Jag söker en stark, lång, allmänbildad man, snabbtänkt och lugn, ca 30-45 år, bosatt i närheten av Tyresö, för en tjänst på en mellanstadieskola. Gärna utbildad väktare.”
Susanne Norman menar dock att detta var ett enskilt tillfälle och berodde på den specifika eleven, som var både stor och stark.
– Vi hade en elev i årskurs sex som var väldigt utåtagerande, säger hon till Dagens ETC.