Omvändelseförsök av hbtq-personer är en typ av våld, säger Oliver Jähnke, som själv utsattes när han kom ut som trans i sin församling. Nu vill han att metoden förbjuds.
Men delar av den svenska kristenheten gör motstånd.
– Jag tycker hela idén att vissa böner ska vara förbjudna känns väldigt märklig, säger Olof Edsinger, generalsekreterare för kristna konservativa Svenska evangeliska alliansen.
1995 gifte sig två män i Oscar Fredriks kyrka i Göteborg, välsignade av prästen och hbtqi-aktivisten Lars Gårdfeldt. Vigseln uträttades nästan ett och ett halvt decennium innan det könsneutrala äktenskapet infördes i Sverige. En rasande debatt utbröt, med disciplinärende i domkapitlet och avståndstagande i ett öppet brev av 49 manliga präster i Göteborgs stift som följd.
Istället är det transpersoner som står i centrum för samtida kristen debatt.
Dagens ETC möter den 30-årige göteborgaren Oliver Jähnke i Oscar Fredriks kyrka. Vinden blåser skoningslösa 22,6 sekundmeter utanför, men inuti den överdådiga byggnaden är det varmt och stilla. Två julgranar med elljus vaktar på varsin sida om altaret.
– Det här är Göteborgs vackraste kyrka, säger Oliver Jähnke.
Kom ut som trans i frikyrkan
Själv växte han upp i en frikyrka. Han var djupt troende och engagerad som ordförande i församlingens ungdomsförening. Ibland ledde han lovsång och spelade musik.
Men det var något som skavde. Något som behövde komma ut. Vid födseln hade han tilldelats könet flicka – själv visste han alltid att han var en pojke.
I 25-årsåldern berättade han för församlingen att han var trans. Han blev inkallad till flera samtal med kyrkans ledare, som förklarade att gud skapat människan som man och kvinna. Att transitionera skulle därför kunna gå emot guds vilja, och vara oförenligt med ett kyrkligt engagemang.
– Det var jättejobbigt, jag grät mig genom samtalen, säger Oliver Jähnke.
Han gjorde ett försök att påverka församlingen i en mer hbtqi-vänlig riktning, men utan framgång. Så han backade, och tog en paus på några månader.
– Jag gick igenom jättemånga olika känslor. Först var jag jätteledsen och kände mig tom. Sedan kom det en väldigt arg period.
Till sist, förklarar han, landade han i att han inte kunde vara med i församlingen.
– De skulle nog säga att jag lämnade, men jag skulle säga att jag blev utfryst.
”Jag grät mig genom samtalen”, säger Oliver Jähnke
Jenny Ingemarsson
Var femte har påverkats
Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågors (MUCF) definierar omvändelseförsök som ”försök att få någon att förändra, permanent dölja eller avstå från att leva i enlighet med sin sexuella läggning eller könsidentitet eller uttrycka kön på det sätt personen själv vill”. Utfrysning eller bestraffning i form av att fråntas uppdrag inom en församling beskrivs av myndigheten som två av metoderna för omvändelseförsök.
2022 presenterade MUCF en rapport som visar att nästan var femte ung hbtq-person har erfarenhet av omvändelseförsök. Fem procent har blivit utsatta för en allvarligare form, exempelvis uppfostringsresa, tvångsgifte eller fysiskt våld. Transpersoner är särskilt utsatta.
Konsekvenser för den som utsätts inbegriper ökad risk för depression, låg självkänsla, skam, självförakt, självmordstankar och självmordsförsök, skriver MUCF.
Hbtqi-rörelsen har länge drivit på för ett förbud, vilket i olika former finns i bland annat Tyskland, Frankrike och på Island.
Men det finns motstånd.
Skräckrapport mot förbud
Svenska evangeliska alliansen, SEA, är en organisation bestående av församlingar och enskilda kristna. Organisationen, som bildades 2001 och står för en konservativ bibelsyn, har tidigare kampanjat mot hbtqi-reformer som homoäktenskap och en uppdaterad könstillhörighetslag. När den senare klubbades igenom i april var, enligt organisationen, ”en skammens dag för Sveriges riksdag”.
Nu larmar SEA i en rapport till FN om att ”förslag om att förbjuda ’omvändelseterapi’ för HBTQ+-personer [...] kan bli ett allvarligt hot mot vår grundlagsskyddade religionsfrihet.”
”Tvång, våld, övergrepp och tortyr” mot hbtq-personer är alltid fel, poängterar SEA. Samtidigt anser organisationen att ”förkunnelse och rådgivning som bygger på en biblisk syn på kön och sexualitet” måste fortsätta vara tillåtet.
Olof Edsinger är generalsekreterare för SEA. Han anser att omvändelseförsök är ett vagt definierat begrepp och därför juridiskt komplicerat att förbjuda. Han lyfter också frågan om personer som frivilligt söker sig till en präst med funderingar kring sin sexuella läggning eller könsidentitet.
– Skulle man få en lagstiftning som har otydliga formuleringar så skulle många präster och pastorer vägra att samtala med kristna hbtq-personer om de har några som helst frågor kring sin livssituation. Det hade ju ingen vunnit något på.
Är det okej att be för någon i ett försök att göra hen heterosexuell?
– Jag tycker inte att det är ett pastoralt lämpligt agerande. Men det är fortfarande tveksamt om det är lagstiftarens uppgift att förbjuda individen att söka den hjälpen. Jag tycker hela idén att vissa böner ska vara förbjudna känns väldigt märklig oavsett sakfråga.
SEA ”konstaterar att Bibeln tar avstånd från samkönat sex, men vill fördenskull inte förbjuda detta”, utvecklar han i ett mejl till Dagens ETC.
Transpersoner är ofta mer flytande i sin identitet än homo- och bisexuella, enligt Olof Edsinger (ett påstående som motsägs av Oliver Jähnke). Dessutom är könsdysfori en psykiatrisk diagnos som ofta innebär stort lidande. Därför anser han att det är särskilt viktigt att det fortsätter vara tillåtet att be för transpersoner som brottas med sitt mående – även i de fall då målet är att sluta vara trans.
– Vilka böner får man be? Har man en person som lider av könsdysfori, får man då be för den personen att könsdysforin ska gå över, vilket i så fall kan innebära att man landar i en cis-identitet?
”Kan inte samtycka till tortyr”
För Oliver Jähnke är saken solklar: Omvändelseförsök måste förbjudas.
I hans fall ledde omvändelseförsöken till posttraumatiskt stressyndrom, PTSD. Han har gått i traumabehandling för att bearbeta sina erfarenheter.
– På ett fysiskt plan kan jag få väldigt starka reaktioner om jag råkar springa på någon från församlingen, eller om jag på något annat sätt blir påmind om det som hände där. Jag får hjärtklappning och svårt och andas och hamnar i ett frystillstånd.
”Man kan inte ge samtycke till våld eller tortyr. Det går inte.”
Jenny Ingemarsson
De som utövar omvändelseförsök gör det oftast med välvilja. Ändå är det en typ av våld, säger Oliver Jähnke och påminner om att en FN-expert likställt omvändelseterapi med tortyr.
– Pastorn gör det med kärleksfulla ögon och ett leende och säger att jag måste omvända mig, eller att min kärlek inte är ren, eller att jag inte alls är kille. Därför förstår man inte vad man utsätts för.
Ett förbud mot omvändelseförsök skulle underlätta för offrets förståelse, säger Oliver Jähnke. Han kan inte svara på om det han själv varit med om borde omfattas av ett lagförbud. Däremot är han tydlig med att individens medgivande inte är ett frikort.
– Man kan inte ge samtycke till våld eller tortyr. Det går inte.
Homoaktivister exkluderar trans
Även i den sekulära världen befinner sig transpersoner i centrum av debatten kring omvändelseförbud.
Motstånd i den sekulära debatten gör det lättare för konservativa kristna att också motsätta sig en lagändring, säger Oliver Jähnke.
– Stora delar av samhället vill omvända oss från att vara trans. Det finns läkare och stora feministiska organisationer som är emot transpersoner, det är en hyfsat accepterad åsikt i samhället. Därför blir det en helt annan sak att vara för omvändelseförsök mot homosexuella än mot transpersoner, säger han.
Bibelrelaterat våld
Det finns ett språk för det som Oliver Jähnke utsattes för, men han hade inte tillgång till det när det hände. Inte förrän han lärde sig begrepp som ”bibelrelaterat våld” och ”andliga övergrepp” förstod han att omvändelseförsöken var dels övergrepp, dels en del av en struktur.
Insikterna resulterade i en annan omvändelse: Oliver Jähnke lämnade sin kristna tro.
– Under min paus från församlingen dekonstruerade jag hela min världsbild. Jag hade en tanke om att en ny tro skulle komma efteråt, men det hände aldrig. Efter att jag hade dekonstruerat allting hade jag inte så mycket tro kvar.
Han är fortfarande engagerad i flera kristna hbtqi-organisationer, bland annat EKHO Göteborg, som har arrangerat mässor i Oscar Fredriks kyrka sedan tidigt 90-tal. Engagemanget hjälper honom att läka.
– Jag har fått jobba jättemycket med min stolthet. Att ha blivit tillsagd att jag är något oönskat och att gud älskar mig mindre – det har gjort att jag tvivlar mycket på mig själv.
På golvet intill altaret i Göteborgs onekligen vackraste kyrka väntar Josef och Maria vid en tom krubba på sin porslinsjesus (en besökare förklarar att han läggs ut av kyrkopersonalen på julafton). Men Oliver Jähnke har gett upp hoppet om frälsning. Han kan behöva leva med konsvekvenserna av omvändelseförsöken livet ut.
– Det här är det absolut jobbigaste som har hänt mig. Det är inget öppet sår längre, men det gör fortfarande ont.
Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler.
Läs reglerna innan du deltar i diskussionen.
Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.