SJ:s besked om att nattågen mellan Malmö och Stockholm skulle dras in möttes vid årsskiftet av en proteststorm. Efter löften från bland annat Region Skåne om att de aktivt skulle arbeta för att deras medarbetare skulle välja nattåget framför flyget, så sköts nedläggningen upp, från det tidigare bestämda sista mars till den sista oktober.
Sedan protestvågen tidigare i år, mot beslutet om nedläggning, har Region Skåne skärpt sin resandepolicy. Under perioden maj 2013 till maj 2014 så minskade medarbetarnas tjänsteresor med flyg med 30 procent, medan tågresandet steg med 56 procent. Men av det ökade antalet tågresor så är det en mindre del som gäller just nattrafiken.
På fredag kommer Björn Nilsson, vd på SJ, att möta representanter för Region Skåne för att diskutera nattågens vara eller inte vara.
– Frågan är om den uppgång vi ser kommer att räcka för att rädda tågen. Vi hoppas få svar på det på fredag, säger Britt Carlsson-Green, projektledare för Hållbar mobilitet Skåne.
”Det är mycket trubbel”
Enigheten är stor om att nattågen är viktiga för regionen och för miljön. Men tågens problem med att hålla tider gör samtidigt att många avhåller sig från att resa med dem.
Christine Axelsson (S), oppositionsråd i Region Skåne, reser till Stockholm i snitt en gång i månaden. Tågens opålitlighet gör att hon ofta flyger.
– Det är så mycket trubbel med förseningar och annat. Jag vågar inte lita på att jag kommer fram dit jag ska i tid, säger hon.
Pontus Lindberg (M), ordförande för regionala tillväxtnämnden i Region Skåne reser oftast spårbundet men sällan med det hotade nattåget.
– Målet för mina resor är nästan alltid möten på näringsdepartementet, som ligger alldeles intill stationen. Eftersom mötena brukar börja klockan 10 så brukar det fungera bra med ett av de tidiga morgontågen. Skulle jag bli försenad så är det ju de jag ska träffa som själva är ansvariga för det, så det gör ju inget...
Kollapser och trafikstopp
Monika Ekström (MP), regionråd i Region Skåne, reser till Stockholm flera gånger i månaden. För hennes del är flyget helt otänkbart och hon tillbringar därför mycket tid ombord på både dag- och nattåg.
– I Skåne har vi problem med att det enkelspår som finns inte räcker till. Det leder till att det ofta blir kollapser och trafikstopp, säger hon.
Fotnot: Fredagen den 15 augusti, klockan 9.00–17.00 hålls mötesplats Skåne, en konferens om regionens framtidsfrågor, på Dockplatsen i Malmö. Debatt om nattågen hålls i Röda tältet, klockan 14.00–15.00.