Hoppa till innehållet

ETC Stockholm

Ökad kommersialisering när Prides popularitet växer

Det är inte bara politiker i valtider som är angälägna att framstå som HBTQ-vänliga, intresset från företag att medverka både i paraden och som utställare ökar för varje år. Ovan Folkpartiets Maria Arnholm, Jan Björklund och Anna Starbrink i Prideparaden.
Det är inte bara politiker i valtider som är angälägna att framstå som HBTQ-vänliga, intresset från företag att medverka både i paraden och som utställare ökar för varje år. Ovan Folkpartiets Maria Arnholm, Jan Björklund och Anna Starbrink i Prideparaden. Bild: Bild: Annika Af Klercker/TT

ETC Stockholm

På lördag avslutar paraden en veckas lång Pridefestival. I takt med att festivalen växer sig större tar sponsorerna allt större plats. Samtidigt växer kritiken mot att Pride utnyttjats av företag som vill verka HBTQ-vänliga, men som inte gör något åt problemen i sin egen organisation.

Eli Norgren, som driver bloggen Hydradoktrinen, är en av de som tycker att Pride blivit för kommersiellt.

En fråga om trygghet

Pride kostar tretton miljoner

Inkluderar alla utom SD

Vill du fortsätta?

Bli prenumerant på ETC Stockholm!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.

POPULÄRT VAL: Läs ända till i sommar

Från
99 kr för 3 mån
Beställ här

Vill du läsa ända till sommaren till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.


Betala per år

Från

Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser

Ämnen i artikeln