När Telia köpte TV4 av Bonniers för nära 10 miljarder kronor för ett och att halvt år sedan var det inte för att man ville ha samhällsprogram, gräv och nyheter. Vad man var ute efter var C More och möjligheterna att bygga ut sin egen abonnerade plattform på nätet och integrera den med alla övriga tjänster.
Det är där pengarna och framtiden ligger. Men eftersom Bonnier inte ville sälja enbart C More blev Telia tvunget att köpa hela TV4. Telia ville ha exklusiva sporträttigheter, stark underhållning och stora filmer och dramaserier som bara kan ses på C More på Telias plattform. Samhällsprogram, gräv och nyheter lockar inte prenumeranter.
Därför blev TV4:s resultat förra året oacceptabelt för Telia:
– Det blev uppenbart att Telia inte är en publicist i första hand. TV4:s resultat var mycket bra för ett tv-bolag, 750 miljoner i vinst och en marginal på 10 procent. Tittar man runt i Europa kan man se att det resultatet snarast är bättre än andra liknande bolag, säger TV4:s förre vd Jan Scherman till Dagens ETC.
– Men Telia vill ha vinstmarginaler på minst 20 procent och det får man inte som ett seriöst tv-bolag. Det är skillnad på att gräva ned fiber och sälja den, tillsammans med olika kompletterande tjänster, och att vara en broadcaster.
100 tjänster ska bort
Enligt Dagens ETC:s källor inom TV4 var tanken att företagsledningen i nästa vecka skulle presentera förslagen till nedskärningar. Minst 100 tjänster ska bort trots en vinst på 750 miljoner kronor och rekordhöga tittarsiffror.
Enligt uppgifter kommer de journalister som arbetat med Kalla Fakta och olika grävprojekt flyttas in i nyhetsredaktionen, som jämfört med tidigare får minskade resurser. Det blir färre journalister som i fortsättningen ska arbeta med nyheter och samhällsprogram, i praktiken en rejäl bantning.
Telia är ingen publicist
Att Telias löften till regeringen och medierna när man tog över TV4 2019 inte var sanningsenliga stod tidigt klart. Telia talade först om vikten av goda samhällsprogram och starka nyheter, men redan förra året flyttade man ut guldklimpen C More ur TV4 och in i Telia. Detta var ett tecken på vad som skulle hända.
TV4 blev intressant till stor del enbart som en reklamkanal för C More och Telia, inte som en kärnverksamhet. Telia är och var inget publicistiskt företag och de visste redan från början att vinsten för tv-bolag inte ligger i närheten av nivåerna för deras olika tjänster inom andra områden.