”Det är katastrofalt. Jag har haft kollegor som mätt upp över 50 grader i bilarna. För eller senare kommer det ske en olycka om UPS inte börjar lyssna”, säger Ronald Witkowski, förare och fackligt ombud för Transport på UPS i Göteborg.
Bild: TT/Shutterstock/Privat Montage: Dagens ETC
Dagens ETC
Förarna arbetar i 50 graders värme och vittnar om att UPS i 20 års tid vägrat installera luftkonditionering i bilarna. Vissa förare är tvungna att köra med öppen dörr för att stå ut. Med allt varmare somrar håller svettdroppen på att få bägaren att rinna över.
Den senaste veckans svalare svenska väder innebär en lättnad för förarna på transportföretaget UPS. Men det är en tillfällig respit. När värmen stiger, rusar den i företagets bilar – som saknar något de flesta tar för givet: luftkonditionering, AC.
– Jag har fördelen att ha skjutdörr, så den kör man ju öppen. En chaufför har en tempgivare som visat 30 grader i sin bil, men i skåpet kan det bli 60 grader. Du går bara in och hämtar fort som fan. Det går åt mycket vatten. Men du behöver ju inte gå och pinka, du svettas ju ut allting, säger en förare i södra Sverige som önskar vara anonym.
Det amerikanska transportföretaget UPS har en strikt internationell likriktningspolicy. De bruna uniformerna och villkoren, så långt det är möjligt, ska vara samma över hela världen. Det gäller också de lika bruna bilarna som specialmodifieras för bolaget till sitt karaktäristiska lådformade utseende med skjutdörr på förarsidan och paketskåpet åtkomligt inifrån den plåtiga hytten. Men i modifieringen försvinner också AC:n.
”Telefonen varnar”
– I skåpet står luften helt stilla. Det blir en växthuseffekt. Det kan bli 45–50 grader varmt. Telefonen varnar för hög temperatur när du står där. Du svettas så mycket att du tappar glasögonen eller så är de så fulla med svett att man inte ser något. När du står där gör du allt för att komma därifrån så fort som möjligt, säger Magnus Kvilén.
Han är numera ombudsman på Transport i Göteborg, men under ett decennium till 2020 arbetade han på UPS. Under sin tid på företaget såg han hur två fordon med AC faktiskt köptes in. Men när AC:n slutade fungera, ersattes den aldrig.
– Du är helt utmattad efter en varm arbetsdag. Redan före lunch har du druckit en och halv liter vatten. När du kommer hem är du helt urlakad, säger Magnus Kvilén.
Påverkar trafiksäkerheten
Att arbeta i höga temperaturer är i sig farligt. För den som dessutom kör bil i jobbet ökar riskerna ytterligare. Arbetsmiljöverkets rekommendation är att temperaturen i förarutrymmet aldrig ska överskrida 27 grader. Svettdrivande arbete vid temperaturer över 30 grader är en direkt hälsofara, men redan vid temperaturer över 27 grader visar forskning att både koncentration och reaktionsförmåga påverkas märkbart. Arbetsmiljöverket listar AC i fordon som första åtgärd i arbetsgivarens förebyggande arbete.
– Det är katastrofalt. Jag har haft kollegor som mätt upp över 50 grader i bilarna. För eller senare kommer det ske en olycka om UPS inte börjar lyssna. Om det sker på vägen eller blir personskada det får man se, säger Ronald Witkowski, förare och fackligt ombud för Transport på UPS i Göteborg.
Kollaps – och död
Frågan om temperaturerna i UPS-bilarna är lika global som företaget. I USA har UPS-förare publicerat bilder i sociala medier på termometrar som uppvisar 65 grader i aluminiumklädda lastskåp. Där rapporteras också om förare som kollapsar – och i juni förra året avled en 24-årig anställd under arbetspasset efter att ha kollapsat under en ovanligt varm dag.
UPS drivers are sharing thermometer reads from inside their trucks. UPS CEOs would never accept working in 120 or 130-degree offices. Drivers shouldn't have to either. pic.twitter.com/v9P31qLPLl
— Teamsters for a Democratic Union (@TeamsterRnF) August 2, 2022
En strejk med bland annat värmereglering som krav är varslad till den 31 juli och omfattar 350 000 amerikanska förare.
Men även om Sverige har generellt lägre temperaturer har problemen påpekats av förare och fackliga sedan 1990-talet – och upplevts som alltmer akuta under flera år av extrema värmeböljor. Förarna har börjat få nog och pressat frågan högre upp på dagordningen. I en facklig enkät listar en förkrossande majoritet att avsaknad av AC som högsta prioritet.
Tanken räknas inte
I Malmö skickade skyddsombudet Anders Palmkvist i juni in en så kallad 6.6a-anmälan till Arbetsmiljöverket med krav på att företaget agerar och installerar AC i samtliga bilar, något som Transportarbetaren rapporterat om.
”Anställda har blivit tillsagda att om de har AC i bilarna ska de in till verkstan och så skruvar de av den”
– Jag har till och med fått till mig att det förekommit att anställda blivit tillsagda att om de har AC i bilarna ska de in till verkstan och så skruvar de av den. Det är någon sorts policy i företaget, säger han.
Dagens ETC har tagit del av anmälan och arbetsgivarens svar.
”Fler och fler av bilarna i våra nya fordonsparker är utrustade med AC som standard. AC har tidigare inte ansetts vara den bästa lösningen eftersom förarna kliver in och ut ur sina bilar kontinuerligt under leverans. AC i bilarna har inte ansetts vara det optimala för vår verksamhet, detta är dock något vi vill och håller på att förändra för att skapa en bättre arbetsmiljö. Vår intention är alltså att fortlöpande utrusta alla nya paketbilar med AC, något som är gemensamt och berör hela vår europeiska bilflotta”, svarar en lokal driftschef myndigheten.
Men budskapet känns igen av de fackligt engagerade som Dagens ETC pratar med. Så har det låtit länge. Att företagets ”intention” dessutom bara inskränker sig till att låta nyinköpta bilar utrustas med AC räcker inte, anser Transport. Företaget är kända för att hålla gamla bilar i drift länge.
Kör med öppen dörr
– Amerikanska bolag anser oftast att de kan komma hit och göra som de vill, det verkar de vana vid. Men man inte bara förbise de här sakerna. Vi har en lagstiftning i Sverige. Arbetsmiljölagen säger att du ska hålla dig uppdaterad om den tekniska utvecklingen. AC har funnits i personbilar sedan 1940-talet … i USA!
Det säger Gustaf Järsberg, central arbetsmiljösamordnare på Transport. Han berättar att begäran om åtgärder, som den som lämnats in i Malmö, är på gång på flera ställen i landet. Förändringen måste ske nu.
– Det här har plågat chaufförerna väldigt länge. Skyddsombud i hela landet pratar nu om det här och det har framkommit att ett sätt att klara värmen är att köra med dörren öppen. Vi insisterar naturligtvis på att absolut inte göra så ur skyddssynpunkt. Samtidigt säger det något att man hellre tar risken med den egna säkerheten bara för att få lättnad från värmen.
Dagens ETC har sökt UPS för en kommentar, men företaget har inte återkommit.