De som hamnar hos Kronofogden för sms-låneskulder blir allt fler. Det är andra året i rad som myndigheten ser en ökning, visar siffror som kom förra veckan.
– Jag blir förskräckt över att det ökat igen. Det som förvånar mig lite att det inte bara ökade bland ungdomar utan att det var andra åldersgrupper med också, säger Lena Nordqvist, ordförande i Insolvens, en förening för överskuldsatta.
Skyhöga räntor
Räntorna för sms-lånen, eller snabblånen som
de också kallas, är ofta skyhöga. För korta lån kan de effektiva årsräntorna bli upp emot 20 000 procent. Det finns bestämmelser om ocker i både strafflagen och avtalslagen men de säger inget om hur mycket ränta som faktiskt får tas ut . Under senare år har allt fler krav höjts för ockerbestämmelserna ska användas mot sms-låneföretagen. 2010 och 2012 anmälde Konsumentverket två olika företag för ocker men båda utredningarna lades ner. Det var inget som överraskade Torbjörn Ingvarsson, docent i civilrätt vid Uppsala universitet. Som lagen är skriven i dag går det inte att sätta dit sms-låneföretagen för ocker, menar han. Anledningen är att det är svårt att bevisa att företagen utnyttjat personer de lånar ut pengar till.
– Bestämmelserna i framför allt avtalslagen förutsätter att den som lånar ut pengar vet om att den som vill låna pengar är i ett utsatt läge, att den inte förstår villkoren på ett eller annat sätt. Men här träffar ju aldrig långivarna den som vill låna pengar. Då känner de heller inte till situationen i detalj för den som ska låna pengar, säger Torbjörn Ingvarsson.
Företagen måste göra en kreditprövning innan de beviljar ett sms-lån och därmed är det lätt för dem att hävda att de kontrollerat så låntagaren inte är i en utsatt situation. Torbjörn Ingvarsson ställer sig dock tvivlande till hur bra kreditprövningen fungerar i praktiken. Han menar att en enkel lagändring skulle hjälpa många låntagare som egentligen aldrig borde fått lån och till sist hamnar hos Kronofogden.
– Om den som lånar ut pengar till en person inte gör en ordentlig kreditprövning så ska man heller inte ha rätt att ta ut några avgifter eller räntor. Låntagaren skulle därmed bara vara skyldig att betala tillbaka själva lånebeloppet. Jag tycker det skulle vara jättebra att införa. Det kommer att leda till att man faktiskt gör ordentliga kreditprövningar och säger nej om personen saknar betalningsförmåga. Då får långivaren också den kunskap som avtalslagen kräver för att man ska kunna använda ockerbestämmelsen, säger Torbjörn Ingvarsson.
Tycker allt fungerar bra
Magnus Sjögren är vice vd på Folkia och styrelseordförande i branschorganisationen Svenska Konsumentkreditföretagen. Han vill inte ha skärpta lagar. Istället pekar han på flera regleringar av branschen som nyligen införts eller är på väg att införas. Bland annat ska företagen kontrolleras av Finansinspektionen och Konsumentverket har sedan i april rätt att utdöma straffavgifter för oseriösa aktörer. Han menar att kreditprövningen fungerar bra trots att allt fler av sms-låneföretagens kunder hamnar hos Kronofogden.
– Jag tycker att kreditprövningen fungerar bra. Vi har fått lagstiftning där konsumentverket ska granska kreditprövningen. Vi har även lagen om vissa konsumentkrediter som också kommer att stärka konsumentskyddet, säger Magnus Sjögren.