Flixbus har sedan utbrottet av coronapandemin i mars halverat bussturerna. Men när restriktionerna lyftes för inrikesresor har man satt in fler avgångar med vad företaget beskriver som ”proaktiva förändringar”.
– Vi har markerat de första två raderna bakom föraren och platsen vid ingången. Vi har även ställt fram handsprit och bussen städas invändigt efter varje tur, säger Jelena Jovanovic, presstalesperson för Flixbus.
Men att sitta på en nästan sex timmar lång busstur från Stockholm till Kalmar kräver fler åtgärder menar Sara. Hon blev chockad när hon insåg att hela bussen förutom de åtta platserna längst fram var fullpackad.
– Jag hade aldrig åkt Flixbus om jag visste att de körde fulla bussar. Jag funderade på om jag skulle kliva av men vi åkte så snabbt. Jag hade en snäll bussgranne som inte bredde ut sig men vi satt verkligen arm mot arm. Det kändes inte okej. Jag kommer åka bil hem, säger Sara.
Svårt att hitta en mejladress
Hon tycker inte att företagen ska gå fria från ansvar mitt under en pandemi.
– En kvinna på bussen frågade mig om jag tänkte kontakta Flixbus, och jag sa ja, men det var nästan omöjligt att hitta en mejladress på deras hemsida. Vi höll med varandra om att det rimliga borde vara att köra halv buss.
Jelena Jovanovic svarar att de är medvetna om att fler åker, speciellt över midsommar och att de ökat antalet avgångar på grund av det. För tillfället finns inga direktiv för hur långdistansbussbolag ska agera. Enligt Jovanovic har man arbetat fram nya rutiner i kontakt med Folkhälsomyndigheten och branschorganisationer.
Men att Flixbus skulle agera självständigt och minska försäljningen av platser på bussen, som exempelvis SJ gör, för att skapa en större social distansering är ingenting Jelena Jovanovic vill lova.
– Om vi bara skulle sälja hälften av platserna är det ändå inte säkert att man hade fått ett två meters avstånd till varandra på grund av den invändiga utformningen av bussen, säger hon.
”Man får ta sitt eget ansvar”
Hon menar att det snarare är passagerarna som ska se till att de är friska eller boka om sin resa vid otrygghet.
– Om man känner sig orolig får man höra av sig till kundtjänsten där vi kan vara tillmötesgående med att boka om resan eller få pengarna tillbaka, säger hon.
Informerar ni om antalet resenärer innan resan, eller hur ska man veta om bussen är fullsatt?
– Man får ta sitt eget ansvar och höra av sig till oss, säger Jelena Jovanovic.
Fotnot: ”Sara” heter egentligen något annat.