BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Så reagerar miljöminister Karolina Skog på Dagens ETC/ ETC Göteborg uträkningar av hur stora utsläppen från flygen var förra året mellan Stockholms två flygplatser och Landvetter.
Hon tror att lösningen på sikt är höghastighetsbanor och att införa flygskatt samt andra styrmedel för att flyget ska bära en större del av klimatkostnaden och att fler ska välja tåget.
– Flyget Stockholm till Göteborg ser jag som en lågt hängande frukt som pyser ut alldeles för mycket koldioxid. Sen får vi konstatera att inrikesflyget står för en mindre del av utsläppen från svenskars flygande, varför vi också måste göra något åt utrikesflyget, säger hon.
Hon tror inte på att förbjuda enstaka rutter.
Flyget har subventionerats med 2,2 miljarder i stöd till underhåll och investeringar de senaste fem åren, enligt en granskning som Dagens ETC gjorde nyligen. Hur går det här ihop med regeringens klimatmål?
– När det gäller rena charterflygplatser som går runt ekonomiskt genom kommunalt stöd så tycker det kan vara dags att ifrågasätta det. Däremot när det gäller vissa mindre flygplatser som erhåller statligt stöd, varifrån avstånden är långa och resealternativen få, tycker jag bilden är en annan. I de fallen finns en regionalpolitisk aspekt vi inte får glömma.
”Borde inte behövas”
Hennes partikollega i Göteborg, kommunalråd Ulf Kamne, talar i samma termer.
– Jag tycker inte att flyg på så korta sträckor borde behövas. Jag förstår att det finns behov, till exempel för anslutningar, som gör att jag inte vill förbjuda flyg på sträckor som den mellan Göteborg och Stockholm. Bättre järnvägsförbindelser är jätteviktiga för att minska både behov och lust att flyga.
Dagens ETC/ ETC Göteborg har frågat företrädare i de båda städerna.
”Det är en viktig anledning till att vi vill satsa på höghastighetståg som gör det möjligt att resa klimatsmart mellan Stockholm och Göteborg. Jag anser också att om samhället tar kostnaden som höghastighetstågen innebär är det rimligt att förbjuda flygpersontrafiken på många sträckor.”
Vänsterpartiets miljöpolitiska talesperson i Stockholm, Rikard Hjorth Warlenius, anser att utsläppsmängden är oacceptabelt hög.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
”Landvetter flygplats är ett viktigt nav för hela Västsverige, och kopplingen till inte minst Arlanda och Köpenhamn är nödvändig för vårt näringsliv, svarar David Lega (KD) och tillägger att de bolag som ställer om till förnybara drivmedel för att lösa de grundläggande problemen bör belönas.”
I Göteborg reagerar Kristdemokraternas David Lega på siffrorna över förra årets resande mellan städerna med att trycka på vikten av att ha flyg på sträckan.
”Det visar hur viktigt förbindelsen mellan Stockholm och Göteborg är i ett nationellt perspektiv och att införandet av miljöbränslen borde prioriteras på denna sträcka.”
Axel Josefsson (M), vice ordförande i trafiknämnden i Göteborg, tycker att det är fullt rimligt att det går ett flyg i timmen mellan städerna och svarar på hur han ser på utsläppen på 174 000 ton.
”Det skulle behövas nya stambanor mellan Göteborg och Stockholm för att helt slå ut flyget. Då tror jag alla skulle åka tåg även om man ska flyga från Arlanda.”
Axel Darvik (L), 2:e vice ordförande i Miljö och klimatnämnden i Göteborg anser att tåget bör vara det självklara alternativet på sträckan Göteborg - Stockholm.
”För detta krävs att människor kan lita på den svenska järnvägen, så är tyvärr inte fallet idag. Därför behövs det läggas betydligt mer resurser på upprustning och utbyggnad av spårtrafiken.”
Jonas Naddebo (C), vice ordf. Miljö- och hälsoskyddsnämnden i Stockholms stad, har inga synpunkter på den enskilda sträckan, men tycker att det vore bättre om fler valde tåget.
Han anser att flygtrafiken på ett bättre sätt måste få betala för klimatpåverkan genom ”kraftfulla incitament att minska sina utsläpp”. Det vill säga miljöstyrande skatter och avgifter, inte som den kommande flygskatten.
”De utsläppen är högst hanterbara givet att det handlar om trafiken mellan Sveriges två största städer. Här är målsättningen att framförallt inrikesflyget fortsätter omställningen till effektivare flygplan och successivt övergår till att flyga på biobränslen.”
Sverigedemokraternas Per Klarberg, riksdagsledamot, jämför utsläppen från biltrafiken med de från flyg mellan de två städerna.
Han anser också att ”utan ett väl fungerade inrikesflyg skulle det inte gå att bo och arbeta i stora delar av landet”.