På knappt två år har Dagens ETC:s upplaga stigit med nästan 70 procent. Nu är den för första gången över 15 000 prenumeranter.
– Det här ger oss extra kraft när vi går in i valrörelsens mest kritiska läge, säger nyhetschef Ulrika Lindahl.
Tidig höst år 2020. Upplagan hade dalat under flera månader. Det började se mörkt ut. En nedåtgående, dyster trend. Men samtidigt hade prenumeranter börjat donera till insamlingen som Dagens ETC startat, med budskapet att varje krona skulle gå direkt till att ta fram mer kvalitativ journalistik, som i sin tur skulle nå ut till fler läsare varav så många som möjligt skulle bli betalande prenumeranter. Det var tanken.
Den höll. Sedan dess har upplagan ökat med 67 procent.
– Ökningen är unik i mediebranschen, säger Kent Vilhelmsson, ansvarig för den digitala marknadsföringen.
– Vi har satsat stort både på nyhetsbrev och sociala medier och når ut till miljoner svenskar varje månad. Det bidrar till att andra medier tvingas att förhålla sig till våra granskningar och nyheter.
Dagens ETC har kunnat anställa fler journalister som åstadkommit avslöjanden som skurit rakt in i samhällsdebatten.
Som en grund ligger insamlingen. Den har hittills fått in nästan fem miljoner kronor.
”Tacksamma för förtroendet”
– Upplagerekord ger oss extra kraft när vi går in i valrörelsens mest kritiska läge. Nato, klimatkris, blåbrunt, välfärden… Det finns hur mycket som helst för oss att granska, säger Dagens ETC:s ena nyhetschef Ulrika Lindahl.
– Vi är tacksamma för den här möjligheten, för förtroendet. Den här resan har vi verkligen gjort tack vare och tillsammans med våra prenumeranter, särskilt då alla som dessutom bidragit till insamlingen. Den har gjort hela skillnaden.
Kommer bli chockerade
Men resan är inte slut ännu. I alla fall inte enligt den planering som är gjord för Dagens ETC. Målsättningen är att under året öka till 18 000 prenumeranter.
– Vi vill fortsätta kunna överraska med unik journalistik av ett slag som faktiskt ingen annan gör i Sverige. Och för att ta nästa steg behöver vi växa lite till, säger tidningens andra nyhetschef Hanna Thåström.
– Ett väldigt bra exempel på vad vi är kapabla till numera kommer att synas på våra klimatsidor inom kort, säger Dagens ETC:s klimatredaktör Maria Sandmon, och fortsätter:
– Det är en granskning som vi arbetat med under lång tid. Jag tror att många kommer att bli chockerade när vi släpper den. Och ja, den sortens journalistik kräver stora resurser. Sådant här ska ju prenumeranter kunna förvänta sig. Inte bara ibland utan regelbundet.
Ska bli mindre sårbar
Dagens ETC förbereder sig dessutom ekonomiskt för framtiden. En stor del av tidningens finansiering kommer från presstödet, som nu är under utredning. Det är sannolikt att systemet kommer att förändras till förmån för de stora mediekoncernerna och på bekostnad av mindre aktörer. Om det blir maktskifte i höst kan en blåbrun regering göra processen kort.
– Dagens ETC är här för att stanna, säger chefredaktör Andreas Gustavsson.
– Det betyder att vi måste skydda oss från den typen av hot. Vår metod är att ständigt vässa journalistiken och att så snabbt det bara går nå 18 000 prenumeranter och sedan vidare mot 20 000. Kort sagt gör fler prenumeranter oss mindre sårbara för vad politiken kan hitta på. Därför startar vi också en ny kampanj idag. Alla som vill och kan får hjälpa till. Då firar vi snart ett nytt rekord. Allra helst gemensamt. Vi planerar just nu för en stor politisk fest strax före valet. Alla prenumeranter är bjudna.