I sommar övergår ansvaret för grundskolan från de tio stadsdelarna till en central grundskoleförvaltning. Nu tar Göteborgs skolpolitiker fram en ny resursfördelningsmodell, som ska användas för att bestämma hur mycket pengar varje enskild skola får.
– Förut har man utgått från stadsdelarna när man fördelat pengar. Det har gjort att en skola med stora utmaningar i utsatt stadsdel har fått en helt annan budget än en skola med stora utmaningar i en gynnad stadsdel, säger Karin Pleijel (MP) som är skolkommunalråd och ordförande för den interimistiska grundskolenämnden.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Tidigare har varje stadsdel fått en pott som de själva har kunnat fördela som de vill. Enligt Karin Pleijel har det systemet varit snårigt och saknat transparens. Dessutom har skolorna fått väldigt varierade ekonomiska förutsättningar. Nu vill politikerna få till en mer rättvis fördelning genom att fördela pengar utifrån kriterier som elevernas föräldrars bakgrund och utbildningsnivå. De kan även komma att ta hänsyn till elevernas kön, eftersom killar vanligtvis har sämre skolresultat är tjejer.
– Fördelningen ska utgå från personnummer snarare än postnummer, säger Karin Pleijel.
Inte längre per stadsdel
Med den nya resursfördelningsmodellen kommer pengarna att vara fördelade per elev i stället för per stadsdel. Varje skola kommer få en fast summa som ska täcka lokalkostnader och viss administration, som inte styrs av elevernas bakgrund, men resten av pengarna fördelas efter elevernas socioekonomiska bakgrund. Hur stor andel som ska viktas efter elevernas förutsättningar är inte bestämt ännu.
Resursfördelningsmodellen beslutas på den interimistiska grundskolenämndens möte i eftermiddag. Under våren ska de sedan undersöka hur modellen påverkar varje enskild skola och i maj ska de ta det slutgiltiga beslutet om skolornas budget. Karin Pleijel hoppas att fördelningsmodellen kommer bli rättvis och att det ska vara tydligt varför olika skolor får olika mycket pengar per elev.
– Vi vet att föräldrarnas bakgrund som utbildningsnivå och inkomst påverkar hur väl eleven klarar sig i skolan. Det är inte acceptabelt att det är så, skolan ska ge mer stöttning till de som behöver det mest, oavsett skola, oavsett vilken stadsdel man bor i, säger Karin Pleijel.
I måndags beslutade politikerna om en ny resursfördelningsmodell till förskolan. De rödgrönas förslag vann, vilket betyder att tio procent av skolpengen ska vara fördelas efter barnens socioekonomiska bakgrund.