Nytt förbud mot islamistpartiet – men de fortsätter agera i Sverige
Dagens ETC
Hizb ut-Tahrir, ett litet men högljutt islamistparti, specialiserade på att utnyttja rädsla och polarisering. Så beskrivs det av forskare, som också pekar på partiets homofobi, antisemitism och totalitära anspråk. Partiföreträdarna själva är rättframma med sitt budskap.
– Amputation av händer finns skriven i Koranen. Så det är en islamisk lag under vissa omständigheter, säger Hizb ut-Tahrir-medlemmen Yosef Ahmad.
Hizb ut-Tahrir, även kallat Det islamiska befrielsepartiet, är terrorister. Det anser det brittiska parlamentet, som nyligen röstat om frågan. Förslaget kommer efter att företrädare för partiet kallat Hamas för ”hjältar” och uppmanat den muslimska världen att ingripa militärt mot Israels bombningar av Gaza, samt att det skanderats ”jihad” under en av partiets sammankomster.
Beslutet innebär att var och en som är medlem av och bidrar till gruppen kan komma att dömas för brott, i vissa fall till upp till 14 års fängelse.
Hizb ut-Tahrir är en antisemitisk organisation som aktivt främjar och uppmuntrar terrorism.
– Hizb ut-Tahrir är en antisemitisk organisation som aktivt främjar och uppmuntrar terrorism, bland annat genom att hylla och fira de fruktansvärda attackerna den 7 oktober, säger inrikesminister James Cleverly i ett uttalande på regeringens hemsida.
Brittiska Hizb ut-Tahrirs hemsida är numera borttagen, så när som på texten: ”Den brittiska regeringen har förbjudit Hizb ut-Tahrir från och med den 19 januari 2024. En rättslig prövning pågår.”
Säpo: ”Antidemokratisk organisation”
Partiet är redan förbjudet i flera länder, bland annat Ryssland, Tyskland och de flesta arabländer. De finns i Danmark sedan 1990-talet och 2012 skrev Expo att de höll på att etablera sig i Sverige. Sin skandinaviska bas har de i Köpenhamn. I Sverige verkar de främst i Stockholm, men det är oklart hur många svenska medlemmar de har. Själva vill de inte uppge det och Säpo kan inte gå in det. Men:
– Vi kan konstatera att organisationen Hizb ut-Tharir är en radikal islamistisk och antidemokratisk organisation, och att den är verksam i Sverige. I övrigt har vi inte möjlighet att gå närmare in på frågor kopplade till organisationen, skriver Säpos pressekreterare Fredrik Hultgren-Friberg i ett mejl.
Kirstine Sinclair forskar om islamism vid Syddansk Universitet och är expert på Hizb ut-Tahrir. Hon uppskattar att det kan röra sig om så få som 20 medlemmar i Sverige. I Danmark är de något större, även om de tycks ha krympt efter ett antal år av inaktivitet i samband med covid och ideologiska splittringar i förhållande till IS.
– De har aldrig varit särskilt många. Det brukade vara max 200 aktiva medlemmar i Köpenhamnsregionen. Nu är de nog inte fler än 50.
Ändå har deras möten kunnat samla mellan 1 000 och 1 500 besökare, säger hon. Internationellt påstår organisationen själva att de har runt en miljon medlemmar.
Muslimer ska inte rösta
Målet är att skapa ett islamiskt kalifat, först i den muslimska världen och på sikt även globalt. I Sverige arbetar de intellektuellt med att bevara muslimers identitet, berättar Yosef Ahmad, medlem i partiet.
– Men vi har ingen vision att förändra någonting i Sverige eller få någon sorts särlagstiftning för muslimer i Sverige, utan vi bor här och följer lagen som alla andra.
Strategiskt arbetar de inte med att bygga massrörelser. Snarare vill de ha få, engagerade och kompetenta medlemmar. De undviker också att ställa upp i demokratiska val, och uppmanar muslimer att inte rösta. Deras främsta politiska strategi är istället att infiltrera statsapparaten.
– På så sätt vill de orsaka någon slags fredlig revolution. Och jag antar att det är därför de vill gärna ha engagerade och välutbildade medlemmar, som har kapaciteten att påverka, säger Marco Nilsson, docent i statsvetenskap och terrorforskare vid Jönköping University.
Det gäller främst stater i Mellanöstern, förklarar han.
– Jag tror inte att de drömmer om att skapa en revolution i Sverige. Men Säpo tror att de försöker påverka myndigheter även här.
Deltar i LVU-kampanjen
Hizb ut-Tahrir arbetar med att utmana ”intellektuellt och politiskt” när muslimer attackeras från exempelvis politiker eller media, säger Yosef Ahmad. Ett exempel är hävdandet att socialtjänsten kidnappar muslimska barn – en desinformationskampanj enligt myndigheter och medier, men en kamp för muslimers rättigheter enligt Yosef Ahmad.
Han anser generellt att demokrati är ett statsskick som står i motsättning till islam.
– Demokrati handlar om att människan har rätt att bestämma vad som är rätt och fel. Vi som muslimer anser att skaparen är den som bestämmer vad som är rätt och fel.
Att vara både demokrat och muslim är därför otänkbart, säger han.
– Vad innebär det? Det är paradoxalt. Att vara en demokratisk muslim är som att man säger att jag tror på att människan har rätt att bestämma och samtidigt tror på att gud har rätt att bestämma.
Många muslimer skulle inte hålla med dig om det, utan skulle bli upprörda av det du säger.
– Jag tror att det är för att västerländska regeringar, politiker och media under en lång tid har försökt svartmåla allt som inte är demokrati. Om man säger att man är emot demokrati så tror man att man är emot fria val, representation, gratis utbildning och gratis sjukvård. Så är inte fallet. Muslimerna har rätt att välja sin ledare.
Vad är det för mening med fria val när det bara finns Sharia att välja på?
– Men det är ju samma sak i Sverige till exempel. Det finns en lag och sen kommer olika partier inom ramen för det som kallas sekularism som bestämmer sina olika inriktningar.
Fast man kan ju välja vilket parti man vill.
– Ja, men oavsett ideologi så är det ändå en lag som alla människor, vare sig man tycker om den eller inte, ska underkasta sig.
Vad tänker du om muslimer som har flytt förtryck i en diktatur och kommit hit därför att de vill leva i en demokrati?
– Muslimer flyr inte hit för att de vill leva i en demokrati, de flyr det väststödda förtrycket i våra länder. Hade västerländska regeringar inte stött diktaturerna där och deras förtryck, och inte själva invaderat och bombat sönder våra länder hade muslimer inte sökt sig hit.
Försökt förbjuda två gånger
Hizb ut-Tahrir bildades 1953 i Jerusalem av den sunnimuslimska islamisten Taqi ad Din an-Nabhani. Två historiska händelser har färgat dem ideologiskt sedan start: det ottomanska rikets fall 1924 och bildandet av Israel 1948. Båda förstås som västvärldens försök att trycka undan muslimer.
På sin svenska hemsida skriver de bland annat om Israels bombningar i Gaza, koranbränningarna och den sverigedemokratiska islamofobin.
– De försöker alltid koppla lokala händelser med globala fenomen för att visa att muslimer är förtryckta överallt, förklarar Kirstine Sinclair.
Förutom att infiltrera organisationer, deltar de också i samhällsdebatten medelst offentliga möten, demonstrationer och utdelning av flygblad. I Nørrebro i Köpenhamn har de ”mer eller mindre” en egen moské, berättar Kirstine Sinclair – flera individer kopplade till moskéorganisationen är också medlemmar i danska Hizb ut-Tahrir.
De använder inte våld som metod, och därför har det inte varit möjligt att förbjuda dem i Danmark, trots att man har försökt två gånger, 2004 och 2008. I både Storbritannien och Tyskland är lagstiftningen hårdare – i Tyskland eftersom det av historiska skäl är mer tabu att uttala sig antisemitiskt än i andra västländer.
Uppmanade till mord på judar
Även om de inte är direkt våldsamma, uttrycker sig Hizb ut-Tahrir i samband med kritik mot regeringens agerande i förhållande till koranbränningarna på ett sätt som tvivelsutan kan uppfattas som hotfullt:
”Det ligger inte i Sveriges intresse att skapa sig en fiende av muslimerna när muslimerna närmar sig till att återta sin auktoritet och sin rättmätiga ställning bland nationerna. Det kommer inte att vara till gagn för Sverige att ha förföljt muslimer och vanhelgat deras symboler när muslimerna snart återetablerar det rättledda kalifatet och utser sin rättfärdiga ledare som faktiskt värnar om muslimernas intressen.”
De har dessutom gång på gång förespråkat våld. 2003 blev partiets dåvarande talesperson i Skandinavien dömd till fängelse två gånger. Dels hade han delat ut flygblad med uppmaningar till mord på judar, dels hade han hotat den dåvarande statsministern Anders Fogh Rasmussen. 2010 anordnade partiet en demonstration i Bangladesh, i protest mot att Israel hade bordat Ship to Gaza. I pressmeddelandet stod att läsa:
Lär judarna en läxa som gör att de inte behöver några fler läxor.
”Muslimska arméer. Lär judarna en läxa som gör att de inte behöver några fler läxor. Marschera framåt för att bekämpa dem, utplåna deras enighet och rena jorden från deras smuts.”
På sin hemsida skriver de vidare att jihad är en självklar del av islamsk politik, något Yosef Ahmad bekräftar. Men själva utövar de inte jihad, i dess militära bemärkelse.
– Så visst, de är en fundamentalistisk antidemokratisk rörelse som syftar till att upprätta ett kalifat. Men de utgör inte något riktigt terrorhot, säger Marco Nilsson.
”Homosexualitet är en synd”
Antisemitismen går som en röd tråd genom partiets historia, med exempel från jordens alla hörn, enligt Kirstine Sinclair. Men Yosef Ahmad håller inte med.
– Vår ställning gällande judar är att de är människor som alla andra. De får leva i kalifatet som alla andra.
Homosexualitet då?
– Det är en synd.
Varför?
– För att gud har sagt så.
Det finns ju homosexuella. Vad ska man göra med dem?
– De lever som andra medborgare i staten. Vi kategoriserar inte människor efter sexuell läggning, hudfärg eller politiska åsikter. Alla medborgare lever som de vill, men de måste följa lagen.
Så homosexualitet är lagligt i kalifatet?
– Jag har inte påstått det.
Att begå homosexuella handlingar kommer att vara straffbart, förklarar han. Men straffet, säger han, är upp till domstolar att döma.
Hizb ut-Tahrir är en liten men högljudd organisation, och de utnyttjar polarisering för att nå ut, säger Kirstine Sinclair. På partiets hemsida skrivs gång på gång fram att det svenska majoritetssamhället utgör ett hot mot den muslimska identiteten, och att ”återetableringen av kalifatet” är ”muslimernas enda reella och långsiktiga skydd”.
De är bra på att spela på rädslor, både bland muslimer och i majoritetssamhället.
– De är bra på att spela på rädslor, både bland muslimer och i majoritetssamhället, och att skapa rubriker av det. Och samtidigt passar de så väl in i bilden av ”läskiga muslimer”. Därför har det varit som ett retoriskt pingisspel mellan dem och den politiska högern, säger Kirstine Sinclair.
Marco Nilsson håller med om att antimuslimska och islamistiska rörelser går ”hand i hand”.
– De fundamentalistiska rörelserna kan lättare rekrytera när det finns islamofobisk retorik. Och de som för fram en islamofobisk retorik har lättare att få gehör när de fundamentalistiska rörelserna växer. De lever i ett slags symbios.
Det finns också de som ser likheter mellan högerextremism och Hizb ut-Tahrir.
– I fascismen spelar kravet på homogenitet stor roll. Det som kännetecknar en demokrati är tvärtom att man accepterar att det kan finnas flera olika åsikter och att man måste kompromissa.
Amputera tjuvars händer
Sin verksamhet finansierar Hizb ut-Tahrir genom medlemsavgifter, som uppgår till cirka tio procent av medlemmarnas inkomst. Partiet har tidigare uppmärksammats för att förespråka amputation av händer som straff för stöld, men Yosef Ahmad protesterar när han får frågan.
– Jag tycker att de här frågorna går ut på att få fram en viss bild av Hizb ut-Tahrir eller muslimer och Sharia. Du har inte frågat mig någonting om hur samhället ser ut, vilka lagar och vilka rättigheter man får. Det är inte värdigt.
Men är du för amputation av händer?
– Amputation av händer finns skriven i Koranen. Så det är en islamisk lag under vissa omständigheter, inte för alla tjuvar eller för alla stölder.
Kvinnor och män är ”lika inför Allah”, men har på grund av fysiska och biologiska skillnader olika uppgifter i privatliv och samhälle, enligt partiets hemsida. Kvinnor får förvärvsarbeta, men hur mycket förblir oklart. De skriver cirkulärt att ”en kvinna får söka jobb utanför hemmet så länge det är inom gränserna för vad som är tillåtet inom islam”.
Kirstine Sinclair säger att partiet förespråkar segregation, men att de inte är jämföra med exempelvis talibanerna vad gäller kvinnosyn.
– När de håller i möten och event ser man alltid kvinnliga medlemmar och deltagare.
Objektifieringen av kvinnokroppen i media och mode är en del av liberalismens ok, skriver Hizb ut-Tahrir på sin hemsida. I ett stycke som nästan skulle kunna vara taget ur en feministisk analys framförs en klagan på att ”den genomsnittliga modellen väger 23 procent mindre än den amerikanska kvinnan i genomsnitt”.
Lockas kvinnor av den här typen av analyser i islamistiska rörelser?
– Ja, definitivt, säger Marco Nilsson.
– Det finns många västerländska kvinnor som lockas till de mer traditionella könsrollerna i islamistiska rörelser, just med argument om objektifieringen av kvinnor i Västvärlden
Enligt honom är Hizb ut-Tahrir väldigt medvetna om kontexten de verkar i, och anpassar sin retorik därefter. Många muslimska samhällsaktörer i Sverige ser i sin tur negativt på Hizb ut-Tahrirs verksamhet, eftersom de sprider en dålig bild av muslimer, och skapar fördomar om att islam per se skulle vara en antidemokratisk och intolerant religion.
– Visst är Hizb ut-Tahrir antidemokratiska. Men man måste akta sig för att ställa andra muslimer till svars för vad extremisterna gör. Jag arbetar emot dem för att jag ser det som ett samhällsansvar, inte specifikt för att jag är muslim, säger imamen Salahuddin Barakat till Sydsvenskan.
– Andra muslimska organisationer tolererar Hizb ut-Tahrirs existens, men tenderar att vara oense om dem i de flesta frågor, säger Kirstine Sinclair.