Efter sommaren blir det bara ett tåg i timmen till och från Nynäshamn på helgerna. Totalt 23 miljoner kronor tänker SL spara på pendeltågstrafiken.
– Det är skandal, säger kommunalrådet Anna Ljungdell (S).
För några år sedan hade Nynäshamn den sämsta pendeltågstrafiken i länet. Spåren på Nynäsbanan var så undermåliga att de ofta drabbades av problem och tågen ställdes in. Då gjorde SL en miljardsatsning på spåren. Men nu när SL:s ekonomi är ansträngd och 250 miljoner ska sparas så är det Nynäshamnsborna som drabbas hårdast.
Sex avgångar på vardagar dras in både till och från Nynäshamn. På helgerna minskas turerna från en gång i halvtimmen till en i timmen.
”Det är obegripligt”
Anna Ljungdell är socialdemokratiskt kommunalråd i Nynäshamn och tycker att det är upprörande.
– Det är obegripligt hur man låter Nynäshamn bära hela ansvaret för SL:s besparingar. Man har heller inte fört någon dialog med oss i Nynäshamn utan vi ställs inför fullbordat faktum, säger hon och menar att SL går emot landstingets uppdrag om att Stockholms län ska vara en sammanhållen arbetsmarknad.
Ökat med 25 procent
I dag är det ungefär 6 000 personer som varje morgon pendlar ut från Nynäshamn för att arbeta. 1 000 personer åker åt andra hållet.
– Mellan 2011 och 2013 har kollektivtrafikresandet här ökat med 25 procent. Det blir så absurt när man nu drar ner på tillgängligheten och det kommer att innebära att fler tar bilen. Man ska inte glömma att SL har investerat massor i Citybanan, vilka tåg är det som ska köra där, undrar Anna Ljungdell.
”Marginella försämringar”
I DN försvarar trafik-landstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) nedskärningarna med att det är marginella försämringar.
– Direktiven till SL är att spara så att det gör minst effekt för resenärerna, säger han till DN.
Bemanningen på en del pendeltågsstationer ska också minskas. I bland annat Farsta strand, Sollentuna och Jordbro kommer den minst använda utgången att bli helt obemannad.