Alkohollagret Lagena i Jordbro har blivit en symbol för konflikten kring bemanningsföretag på hela den svenska arbetsmarknaden. 2009 varslade företaget 33 anställda samtidigt som man ökade antalet inhyrda. Personalen gick ut i vild strejk, men beordrades tillbaka till arbete av Arbetsdomstolen. Fallet skapade stor uppmärksamhet och många solidariserade sig med strejken, trots att den skedde i strid mot fredsplikten.
ETC Stockholm träffade förra året Jessica Moya (nr 21, 2012), som arbetat på Lagena sedan 1998. Då berättade hon att personalen strejkade därför att det var så uppenbart att företaget ersatte anställda med inhyrda.
– Vi tänkte att om man behövde spara pengar så borde ju de inhyrda försvinna först, men så blev det inte. I stället ökade inhyrningen.
Nu lägger DHL ett varsel om uppsägning för 25 personer på Lagena. Jessica Moya uppskattar att det är mellan 15 och 30 bemanningsanställda på lagret varje dag.
– Om du hela tiden har inhyrda på plats så skulle du kunna ha dem som fast anställda istället. Annars blir det en permanent bemanning, inte ett komplement.
Ständig oro
Jessica Moya säger att den permanenta inhyrningen skapar en ständig oro för personalen, en rädsla för att det nästa gång blir de som ersätts av en bemanningsanställd.
– Folk vill ju behålla sina jobb, de vill inte ha en situation där de kallas in med sms på morgonen och inte vet om de får jobba nästa dag.
Hon tycker också att det skapar en onödig stress på arbetsplatsen. Detta blir särskilt påtagligt för de inhyrda, som är lättersättliga.
– Eftersom det är flera olika bemanningsföretag hamnar de i en situation där de konkurrerar med andra arbetare, därför att DHL kan göra sig av med det bemanningsföretag de inte gillar.
Det gör i sin tur att den som är anställd måste arbeta hårdare – för varför ska den personen få behålla sitt jobb om en inhyrd kan göra det fortare?
– Jag tror att om vi inte strejkat hade vi inte haft kvar jobben idag, det hade gått mycket fortare än det har gjort. Men det är en negativ utveckling som vi inte har lyckats hindra, det behövs en lagändring för att man inte ska kunna göra så här.
Hård konkurrens
Från och med i år har Lagena nya ägare, transportföretaget DHL. Därmed ska de anställda byta fackförbund från Handels till Transport. Men Handels kollektivavtal har bättre villkor än Transportavtalet, framför allt är ob-ersättningen högre. Jessica Moya säger att hon vill fortsätta tillhöra Handels.
– Inget har förändrats i arbetet vi gör så vi borde behålla Handels avtal.
Lars Nordlandet, DHL:s platschef, bekräftar att andelen inhyrda kommer att öka på arbetsplatsen.
– Det beror på att vi har en del av verksamheten som är svårare att planera långt i förväg, extrauppgifter som ligger utanför kärnverksamheten. Den delen växer och utsätts för stor konkurrens varför vi måste vara hundra procent kostnadseffektiva, annars riskerar vi att tappa delar av den verksamheten.
Han tycker inte att det går att ersätta de inhyrda med fast personal.
– På grund av den kraftiga säsongsvariationen har vi under vissa perioder inte arbetsuppgifter till all personal. Vissa månader har vi därför ett större behov av inhyrd personal, andra månader är behovet mycket litet.
När ETC Stockholm söker Transports ombudsman Mikael Johansson vill han inte uttala sig i ärendet. Till tidningen Arbetet har han tidigare sagt att det är svårt för facket att göra någonting om företagen vill ersätta fast anställda med inhyrda.
– Företagen måste förhandla, men vi kan inte stoppa dem. Vi kan bara peka på etik och moral och vad som är rätt och riktigt.