Avtalet från 2016 med franska Bombardier gäller 40 vagnar, med möjlighet att köpa till ytterligare 60 vagnar. De tio första som levereras kommer att vara så kallade tvåriktningsvagnar. Mårten Ignell är projektchef för den nya spårvagnen på Göteborgs spårvägar:
– Det här är ett önskemål från Västtrafik. Det är ofta spårarbeten i Göteborg och då får man rätt ofta köra ersättande bussar i stället för spårvagnar. Det har att göra med att man inte alltid når vändslingan för spårvagnar. Men om man har tvåriktningsvagnar kan man växla över på det motsatta spåret, genom en enkel växel tvärs över gatan, och sedan köra åt motsatt håll, precis som pendeltåg gör, säger han.
Som i Stockholm
Det innebär att det inte kommer att finnas något bak och fram på vagnen utan att den ser likadan ut åt båda håll. Förarsäten i båda ändar och dörrar på båda sidor. Nackdelen blir att antalet sittplatser blir färre. Den här typen av vagnar finns redan på Djurgårdslinjen i Stockholm och är vanliga runt om i Europa.
De första tvåriktningsvagnarna väntas börja rulla i Göteborg i vår. Först ska de provköras 500 mil i en simulerad miljö i Tyskland. Därefter ska de rulla 20 000 mil i Göteborg.
– Det är en säkerhetsfråga, vi måste mäta och testa innan de går i trafik med passagerare. Sedan ska vi också utbilda vårar förare och teknisk personal, säger Mårten Ignell.
De 30 vagnar som levereras senare blir dock vagnar som enbart kan köras i en riktning.
Längre vagnar kommer
Hela leveransen är sex månader försenad. Enligt Göteborgs Spårvägar beror det på att bolaget lärt sig av erfarenheterna med de italienska vagnarna och nu utför extra kvalitets- och funktionstester.
Inköpskostnaden för de 40 första vagnarna ligger på 1,5 miljarder kronor, en kostnad som Västra Götalandsregionen står för. De 60 som senare kan köpas till blir något billigare eftersom en del utvecklingskostnader redan är betalda. Dessa vagnar är 15 meter längre, vilket gör det möjligt att ta fler passagerare med samma turtäthet som i dag.
– Vi hade egentligen velat ha med dem från början, men de kräver att trafiksignaler måste anpassas och de kräver en ny depå, säger Mårten Ignell.