Nu har Trafiknämnden i Region Stockholm utlovat ett slut på reklam för fossila bränslen i kollektivtrafiken. Dagens ETC ringde upp Anton Fendert (MP), trafikregionråd i Stockholm, för att fråga vad de nya riktlinjerna faktiskt innebär.
Vilken slags reklam kommer resenärer i stockholmstrafiken att få slippa?
– Det ena är fossila bränslen och produkter som drivs av fossila bränslen. Det andra är online-casinon och spel. Vi ser att spelmissbruk är något som drabbar individer och deras närstående väldigt hårt, och vi vill freda kollektivtrafiken från reklam för online-casinon. Sen är det också att vi i linje med det beslut som tidigare fattats i hälso- och sjukvårdsmyndigheten också säger att man inte ska göra vissa typer av reklam kring sjukvård.
Vilka produkter som drivs av fossila bränslen handlar det om?
– Fossildrivna bilar är väl det som framför allt är aktuellt här.
Har du själv någonsin sett reklam för fossila bränslen eller fossilbilar i Stockholms kollektivtrafik?
– Det har jag. Men exakt i hur stor utsträckning det finns, det kan inte jag svara på just nu. Men jag har ett starkt minne av att jag har sett reklam för fossila bränslen. Det finns olika erbjudanden vad man kan få om man tankar sin bil på en bensinmack till exempel. Den typen av reklam vill vi inte ha.
I beslutsunderlaget för Trafiknämndens beslut framkommer dock att bara sådan reklam som inte redan förekommer i kollektivtrafiken idag förbjuds, eftersom det skulle kunna påverka marknaden om man inskränkte reklam som finns i tunnelbanan idag. ”I trafikförvaltningens miljöer har annonsörer under senare år inte annonserat om fossila bränslen eller fossilt drivna bilar," står det i beslutsunderlaget.
Dagens ETC frågar Anton Fendert om det är så att de nya riktlinjerna bara förbjuder reklam som redan inte förekommer idag.
– Vi ser ju reklam för till exempel online-casinon idag. Sen kan man se vårt beslut ur ett nationellt perspektiv. Regeringen vidtar nu åtgärder för att förenkla användningen av fossila bränslen och där är det här en viktig markering från vårt håll.
Du nämnde online-casinon, men kommer ni att förbjuda någon fossil reklam som inte finns idag?
– Ja, men som sagt så vet vi inte exakt i vilken utsträckning som den har funnits. Det har inte gjorts en sån djupgående analys av exakt vilken reklam som har funnits när. Men i en viss utsträckning har sådan reklam också funnits.
Kan Stockholm tillåta reklam på regionens reklamytor som uppmuntrar till fossil konsumtion och ändå uppnå sina klimatmål?
– Det är en del i varför vi fattar det här beslutet nu, för att vi tycker att det går i linje med våra klimatmål. Vi har ju ett mål om att vi ska inte ha någon klimatpåverkande utsläpp från transporter till senast 2035 och då är det rimligt att de reklamytor som vi har rådighet över inte gör reklam för fossila bränslen. Och vad jag vet så är det första gången i svensk historia som vi begränsar fossilindustrins möjlighet att göra reklam i offentliga rum, så det känns som ett riktigt steg i omställningen till ett fossilfritt samhälle.
Vänsterpartiets Anna Sehlin, oppositionsråd i Region Stockholm, anser däremot att förslaget är ett ”slag i luften”.
– Den sortens reklam som de nya riktlinjerna vill förbjuda har vi inte idag, säger hon.
Vänsterpartiet ville se förbud för reklam för bland annat flygresor och bensindrivna bilar.
– Nu blir det verkligen ingen skillnad, fortsätter hon.
När den så kallade mittenkoalitionen, bestående av C, MP och S, inte ville hörsamma kravet valde V att lämna förhandlingarna.