– Jag är övertygad om att detta kan öppna möjligheter att bygga fler mindre bostäder i Göteborg. Vad jag förstår är avsikten mindre student och ungdomsbostäder där man bor under en begränsad period, säger Johan Nyhus (S), trafikkommunalråd i Göteborg.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Han tar upp Ale som ett exempel.
– Här vill man förtäta längs pendeltåget, men kan inte bygga där eftersom det bullrar för mycket. De nya reglerna ger förutsättningar att bygga på stationsnära platser vilket är positivt för unga som reser kollektivt, säger Johan Nyhus.
45 000 göteborgare bor redan på platser där den genomsnittliga ljudnivån ligger på 60 decibel eller mer. Några av de mest bullrande vägarna är Högsboleden, Torgny Segerstedtsdagan, Dag Hammarsköldsleden, Hjalmar Brantingsgatan, Södra vägen och Aschebergsgatan.
– Det är längs större vägar med mycket trafik där det går tät kollektivtrafik som de högsta ljudnivåerna är. Det behövs göras bullerskyddande åtgärder på flera platser. Bland annat utreds just nu en bullervall längs Björnlandavägen, säger Malin Ekstrand, trafikplanerare i Göteborgs stad.
Hälsovådligt enligt forskare
Kerstin Persson Waye, professor i miljömedicin vid Sahlgrenska akademin, är skeptisk till den nya bullerregeln. Hon varnar för att det finns risk att människor blir fast i hälsovådliga bostäder.
– Vid de här nivåerna kan man se effekter på människor, man ökar helt enkelt risken för att folk blir sjuka av bullret, säger hon i en intervju i tidningen Hem & Hyra.
På pappret kan det se ut som en marginell förändring att höja högsta tillåtna gräns från 60 till 65 decibel. Men eftersom ljudnivåer bygger på en logaritmisk skala motsvarar till exempel en höjning med tio decibel en tiofaldig ökning av antalet bullrande fordon. Att ständigt utsättas för trafikbuller kan ge sömnstörningar och försvårad återhämtning vilket på sikt kan leda till hjärtinfarkt.
Utbrett problem
Folkhälsomyndigheten bedömer att 560 000 personer är mycket eller väldigt störda av trafikbuller.
Årligen drabbas omkring 2 000 personer av hjärtinfarkt och stroke till följd av exponering av trafikbuller vid deras bostad. 48 000 fall av högt blodtryck kopplas också till detta.
Innan sommaren släppte Boverket en rapport där det framgår att myndigheten befarar att byggbolagen nu kommer sikta in sig på att klara de nya, tydligare bullernivåenrna istället för att sträva efter bästa möjliga boendemiljö. Samma oro har uttryckts från 14 av landets 21 länsstyrelser, skriver Hem och Hyra.
Johan Nyhus är tveksam.
– De allra flesta byggbolagen satsar på att bygga så bra bostäder som möjligt, jag tror inte att de har avsikt att bygga sämre för att den tillåtna bullernivån höjs, säger han.