BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Kritiken riktas främst från två partier inom det rödgröna blocket: Miljöpartiet och Vänsterpartiet. De ställer sig mycket kritiska till flera skrivningar i programmet. Socialdemokraterna stödde förslaget tillsammans med det borgerliga blocket när det behandlades i kommunstyrelsen tidigare i år.
– Vi tycker att det är positivt att människor vill besöka Göteborg, men samtidigt vet vi att flyget orsakar klimatutsläpp som bara eskalerar.Vi har ett extremt stort ansvar att bekämpa klimatförändringarna och Göteborgs stad har också sagt att vi ska vara ett föredöme inom miljöområdet och vara en av världens mest progressiva städer i att dra sitt strå till att minska utsläppen, säger Karin Pleijel (MP).
Ville se tågresor i fokus
Miljöpartiet och Vänstern ville att tjänstemännen skulle få skriva om planen så att fokus i stället blev tågresor och utvecklingen av spåren, men fick inte igenom sitt förslag.
– Vi vill se att det ska bli mer attraktivt att komma hit med tåg i stället för flyg. I stället för att lobba för att få fler flygresenärer ska vi lobba för att få fler tågresenärer, säger Karin Pleijel.
Daniel Bernmar (V) menar att den nya planen krockar med andra planer som kommunen antagit.
– Den här planen rimmar illa med både budgeten och andra beslut som vi tagit. Man kan inte fatta ett beslut ena veckan och ett helt annat beslut veckan efter som går stick i stäv med det förra.
Huvuddelen av kritiken riktar in sig på att planen till stora delar går ut på att locka besökare från Kina och Indien, som är två länder vars turism ökar kraftigt. Ann-Sofie Hermansson (S) framhäver just behovet av att kunna ha så pass långväga gäster som personer från Kina och Indien.
– Det är ju så, nattåg i all ära, att Kina och Indien är länder som vi gärna ser både som turister och som besökare för affärsnäringen i stan. Det är jätteviktigt att vi har en möjlighet för dem att komma hit.
”Öppna för världen”
Ann-Sofie Hermansson framhäver dem teknologiska utvecklingen som framöver ska ge möjligheten att flyga mer miljövänligt.
– Ska vi vara en destination måste vi vara öppna för världen. Vi är en av de ledande städerna i hållbarhet och det ska vi fortsätta vara, säger hon.
Varför var det inte möjligt för er rödgröna att komma överens om att ta bort Kina och Indien ur skrivelsen?
– Det kommer fortsatt att vara väldigt viktigt att få både turister och affärsresenärer från de två länderna. Därför kan vi inte tänka oss att skriva bort Kina och Indien som viktiga länder eller personer som behöver komma hit i flera olika avseenden. Det handlar också om personer som kommer hit för att leva och arbeta. Vi har Geelys innovationscentrum och vi har mängder av andra verksamheter som är viktiga att ha kontakter med de länderna.