BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
I planernas första upplaga hade Kommersen ersatts av ett torg, nu ser verksamheten ut att få leva vidare i ett nytt hus.
– Det finns stor risk att vi inte kan behålla byggnaden på längre sikt, men vi vill säkerställa hur vi kan flytta verksamheten utan att den ska förstöras, säger Åsa Vernersson som är projektledare på Älvstranden utveckling.
Bland andra stadsmuseet har poängterat den historiska vikten av att verksamheten får förbli. Den gistna träkåken kan ersättas av en låg byggnad med tak i olika vinklar och under oktober bestäms hur nuvarande och framtida aktörer ska involveras i verksamhetens överlevnad och utveckling.
– I dag är den tyvärr bara öppen på helgerna några få timmar. Hur kan man stödja den här sortens ickekommersiella verksamhet och integration? Platsen är så unik för att alla känner sig välkomna. Det vill vi jobba vidare med, säger Åsa Vernersson.
Varnar för döda bakgator
Bland de många inkomna synpunkterna gäller ett flertal oro för inplanerade höghus. Andra vanliga spörsmål berör trafiken. Det engagerade nätverket Yimby, kort för Yes in my backyard, applåderar byggen på höjden men har invänt mot hur gatorna inte konstrueras i rutnät. Yimby menar att det riskerar att ge en inåtvänd miljö med döda bakgator.
– Vi jobbar jättemycket med att få till bottenvåningarna och med gestaltningen både av fasader och allmän platsmark emellan. Vi vill få liv mellan husen. Vi har ett stort problem med Masthamnsgatan, där det finns mycket befintliga byggnader med baksidor. En dialog förs med fastighetsägaren och befintliga hyresgäster om de ska vara kvar och om det går att omdana fastigheterna i framtiden. Vi håller med om den kritiken, säger Åsa Vernersson.
Säkrare för barnen
Ett annat argument mot det rutnät som annars återfinns på långgatorna och i Linnéstan är att bilar skulle kunna använda området som en passage. Göteborgs stad har bestämt att man vill minska antalet bilresor med 25 procent fram till 2035 och alternativa transportsätt ska därför underlättas.
– Det är också för att skapa skyddade platser och det ger goda resultat för att stoppa upp vinden, vi har stora problem med vårt klimat i Göteborg. Masthamnsgatan blir också ett lugnare stråk där barnperspektivet spelar in, det ger förutsättningar för barn att ta sig fram på ett säkrare sätt, säger Åsa Vernersson.
Kan få en linbanestation
Hon vill gärna se en linbanestation i området, men exakt var är inte klart, och det påverkar planerna. Därtill måste det bland annat till en vattendom för att få lov att anlägga den nya marken i älven och en skyfallsutredning.
– Vart 200:e år kommer ett jättestort regn och det måste vi kunna hantera. Det är frågor som gäller alla detaljplaner, men vi ligger sämst till i och med att vi ligger i lågpunkt från hela Linnéstan och vid älven som har haft högt vatten. Man måste vänta in förutsättningarna och vara överens. Men 2018 hoppas vi sätta spaden i marken, säger Åsa Vernersson.
Inför framtiden bakas ett ännu längre perspektiv in. Stena Lines Danmarksterminal kan få ligga kvar till 2035, med möjlig avflyttning 2025. Först därefter kan allmänheten komma åt den verkliga älvstranden, men fasaderna mot Oscarsleden ska anpassas så att området kan fortsätta att utvecklas.
Hur ser ni på framtiden för er verksamhet på Masthuggskajen?
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
– Det kan väl bara bli bättre av att de bygger och rustar upp Kommersen. Inget är skrivet i sten men vi har pratat med kommunen och Riksbyggen och diskuterat lite hur vi vill ha det. De ska se vad som är möjligt och vi ska få några alternativ. Vi vill egentligen bara att lokalen ska kunna hålla värmen, vara tillräckligt isolerad och lite fräscht upprustad. Det är ju en loppmarknad och verksamhet bara på helgerna så det behöver inte vara en superdyr byggnad precis.
Varför känner sig alla välkomna på Kommersen?
– För att det finns alla typer av människor från alla olika kulturer och språk och sexuell läggning – allt möjligt. Vi filtrerar inte vem som får komma in eller inte, utan det är en mötesplats för alla och en handelsplats. Det är små som gamla, kvinnor och män och allt möjligt. Antalet utställare är väldigt olika på hög och lågsäsong – speciellt när det är bra väder så drar sig folk till utomhusloppisar. Men en jättebra dag kan det vara upp till 100 utställare och det kan vara så lite som 20–30 när det är sämre.
Hur ser ni på framtiden för er verksamhet på Masthuggskajen?
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
– Staden vill gärna ha en blandstad och då tycker vi att vi passar jättebra. Vi har en rätt ruffig lokal, en gammal verkstad, och det är väldigt inne just nu. Folk gillar sådant och det är kul att ha lite av det gamla bevarat. Vår verksamhet kan också utöka. Vi har pratat om att ha en restaurang på taket, men det är långt dit. Det blåser mycket här så det behövs hjälp från hyresvärden eller att blandstaden har vuxit upp. Vi har också pratat om vad som kan göras med Stenas anläggning om den skulle flytta. Där är det tvära kast.
Har ni haft en bra dialog?
– Staden har haft dialog med oss och i detta stadium så visst, låt dem köra. Vi får se vad som händer. Jag hoppas att vi får vara kvar och lokaluthyrning för allt möjligt inom den kulturella svängen vore ju bra, det livar upp det här området. På Första långgatan har det ju nu kommit ett kafé på den sidan där ingenting har funnits någon gång. Och så har de fotogrejerna på parkeringshuset. Det finns lite initiativ att göra något av det här. Det är kul.