Götaälvbron varit en viktig länk mellan fastlandet och Hisingen i snart 80 år.
Det är allvar nu. Ge ett bidrag till ETC Stödfond för att säkra utgivningen av Sveriges enda rödgröna dagstidning. Använd ETC Varuhuset eller:
Swisha: 123 508 754 9
BG: 5372-9141
Nu är dess stålkonstruktion för spröd för att reparera och när den nya bron är på plats kommer den att rivas. Om allting går som planerat kommer man att kunna ta bilen eller bussen över den om drygt två år. Ett halvår senare ska även spårvagnarna börja trafikera Hisingsbron.
Lättare att ta sig över
Den nya bron blir 13 meter bredare än sin föregångare, vilket betyder bredare gång- och cykelbanor. Till cyklisternas och fotgängarnas lycka kommer den dessutom vara betydligt lägre och flackare än den förra.
– Eftersom den nya bron är lägre så kommer det vara fysiskt lättare att ta sig över den. Till skillnad från i dag kommer man också att kunna se land på andra sidan när man promenerar, säger Olivia Wikström som är projektkommunikatör för Hisingsbron.
”Mer än en bro”
På stora planscher längs med bygget visas arkitektbilder på hur bron och områdena runtomkring kommer att se ut i framtiden. Hisingsbrons slogan är att den är ”mer än en bro” och Olivia Wikström förklarar att det bland annat anspelar på att den ska likna en stadsgata.
– Hisingsbron ska kännas som en gata som minskar avståndet mellan fastlandet och Hisingen. Från operan är det lika långt till Götaplatsen som till Backaplan, även om det kanske inte känns så för alla göteborgare. Att det är längre är en känsla man vill försöka få bort genom att bygga staden närmare älven, säger hon.
Kommunen har också en förhoppning om att bron inte bara ska vara en transportsträcka utan att man ska kunna hänga där. Längs med den västra sidan bygger de därför balkonger, så att göteborgarna kan njuta av solnedgången över älvmynningen och utsikten över älvstränderna.
Frigör ny mark
Den höga Götaälvbron tar upp mycket landyta som är svår att utnyttja till annat. Den nya bron är lägre, vilket betyder att mycket mark frigörs kring brofästena. Totalt rör det sig om 70 000 kvadratmeter – en yta motsvarande 14 fotbollsplaner – som kan användas till bostäder och arbetsplatser. Men höjden medför inte bara fördelar. Hisingsbrons segelfria höjd är 12 meter och eftersom den är en så kallad lyftbro kommer inga fartyg som är högre än 28 meter att kunna passera. Inledningsvis var flera kommuner uppströms oroliga över hur sjöfarten skulle påverkas, och åtta av dem överklagade brobygget. De fick dock inget gehör av Mark- och miljööverdomstolen.
Väntar på stålet
Nu har byggnationen pågått i snart två år. Under hösten fortsätter arbetet med att fästa bottenplattor ovanpå pålarna som sitter djupt ner i marken. Sedan ska man bygga brostöden – de synliga benen som bron står på. Under vintern ska en viktig leverans anlända söderifrån.
– Stålet till bron tillverkas i Spanien. Under vintern kommer delarna att fraktas hit med fartyg och sättas direkt på plats. Vi har inget bestämt datum än men det kommer att bli en stor happening i projektet som ska uppmärksammas, säger Olivia Wikström.