Hoppa till innehållet

Essä

Nya bilder kräver nya glasögon

Bild: Bild: Pontus Lundahl/TT/pixabay

Dagens ETC

För att kunna förstå dagens bildflöde i sociala medier bör vi lära oss av konsthistorien och filmvetenskapen, skriver Nathan Hamelberg. Nya medium har nämligen alltid varit effektiva propagandakanaler.

Är vår syn verkligen lämpad för de nya medierna? Hur ser vi på dem? ”Ser” är kanske fel ord, jag menar inte vilken status sociala medier har i våra ögon. Utan huruvida vår förmåga till kritisk betraktelse på sociala medier fungerar särskilt väl. Hastigheten varmed information sprids på nätet har diskuterats flitigt, men jag tror inte vi på långa vägar nystat klart i relationerna mellan avsändare och mottagare, avbild och det avbildade, montage och original samt inte minst sammanhangets betydelse.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.

POPULÄRT VAL: Läs hela hösten

Från
99 kr för 3 mån
Beställ här

Vill du läsa hela hösten till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.


Betala per år

Från

Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser

Ämnen i artikeln