Kan gå över Heden
I nuläget handlar det inte om att trafikera sträckan med en ny spårvagnslinje. Länken ska mest användas när vagnarna inte kan köra sina vanliga vägar. I framtiden kan det bli aktuellt att en ordinarie spårvagnslinje ska trafikera sträckan.
När förslaget diskuterades på byggnadsnämndens senaste möte var politikerna inte säkra på att det är den bästa lösningen. Vänsterpartiet vill se över möjligheterna att låta spårvagnarna gå från Valand och rakt över Heden och vidare längs med Bohusgatan fram till Ullevi. De menar att en sådan sträckning skulle kunna vara mer användbar i framtiden. Dessutom skulle det knyta ihop kvarteren bortanför Heden med centrum bättre.
– Det skulle knyta ihop spårvagnsnätet men blir också en mycket genare väg, säger Johan Zandin (V).
Det är inte bestämt än hur Heden ska användas i framtiden – om den ska bebyggas med bostäder, vara en park eller fortsätta vara en öppen idrottsplats. Johan Zandin tror inte att en spårvagnslinje rakt över behöver bli ett hinder när man så småningom planerar platsens framtid.
– Om man drar en länk där kan man bygga på norra delen och göra hela södra delen till öppen evenemangsyta, säger Johan Zandin.
”Ogenomtänkt”
Demokraternas Martin Wannholt tycker att den så kallade Engelbrektslänken är en ogenomtänkt nödlösning.
– Vi har i sista sekund insett att vi behöver en snabb lösning och så väljer vi denna för 190 miljoner kronor, säger han.
Han valde därför att skjuta upp beslutet till byggnadsnämndens nästa möte i slutet av september. Tills dess ska han sätta sig in i alternativet att dra rälsen över Heden.
– Det är en jättebra dragning så vi vill ge det en chans, säger Martin Wannholt.
Liberalerna positiva
Andra politiker är mer positiva till Engelbrektslänken. Ann Catrine Fogelgren (L) är vice ordförande i byggnadsnämnden och hon tycker att det verkar vara det bästa förslaget.
– Vi tycker att det är ett för stort ingrepp om man ska dra spårvagnslänken på Vasagatan och Bohusgatan. Jag är också tveksam till att låsa spårvagn över Heden innan man bestämt hur den ska utformas i framtiden, säger hon.
Hur det än blir med Engelbrektslänken så kommer Göteborgs spårvagnskarta att ritas om de kommande åren. Den nya spårvagnslinjen från Frihamnen till Lindholmen ska börja trafikeras år 2023. Så småningom ska den förlängas till Stigberget, antingen över eller under älven.
Från Backaplan till Brunnsbo planeras ytterligare en linje. Dag Hammarskjöldsleden ska också få spårvagnstrafik så att man ska kunna ta vagnen mellan Linnéplatsen och Järnbrott.